Ryanair staking

Minimaal 56.000 vakantiegangers vrijdag de dupe van Ryanair staking

Zowel de Duitse als de Nederlandse vakbonden sloten zich woensdagavond aan bij hun collega’s in België, Zweden en Ierland die eerder al hadden besloten vrijdag het werk neer te leggen. Ryanair zal daardoor meer dan een zesde van zijn 2.400 vluchten op vrijdag moeten annuleren. Uit een analyse van claimbureau Vlucht-vertraagd.nl blijkt dat meer dan 56.000 Europese vakantiegangers de dupe zijn van de Ryanair staking. Hun vlucht is afgelast en de vakantie gaat mogelijk niet door! Ryanair zal voor een vervangende vlucht moeten zorgen, ticket(s) en mogelijk extra kosten moeten vergoeden en compensatie uitkeren. De luchtvaartmaatschappij steekt echter zijn kop in het zand.

In dit artikel:
– Ryanair niet bereikbaar voor passagiers
– Claimbureaus overspoeld met Ryanair claims
– Wat te doen als jouw vlucht is geannuleerd?

Ryanair niet bereikbaar voor passagiers

Door heel Europa worden vakantiegangers simpelweg genegeerd door Ryanair. De teller van het aantal gedupeerde vakantiegangers voor aanstaande vrijdag staat op minimaal 56.000. Hier komen naar verwachting nog naar schatting 12.500 gedupeerden bij uit Nederland en Zweden. Bij eerdere stakingen waren ook al 50.000 gedupeerden. Ook Nederlandse passagiers staan dus met de handen in het haar, krijgen geen gehoor bij Ryanair en kloppen massaal bij claimbureaus aan. Vlucht-vertraagd roept passagiers op om het wangedrag van de Ierse luchtvaartmaatschappij niet simpelweg te accepteren. “Ons standpunt wat betreft Ryanair is vrij simpel; wanneer zij vluchten aanbieden binnen Europa hebben zij zich aan de regels te houden.”, stelt Tom van Bokhoven, CEO van Vlucht-vertraagd.nl.

“Passagiers geven in onze claims aan zich gedupeerd te voelen en hun vakantie valt in veel gevallen het water. Ryanair richt zich op het lager segment en sommige vakantiegangers spaarden het hele jaar voor hun vakantie, en Ryanair laat hen nu in de kou staan. Claimbureaus staan passagiers wel bij, ook in het nemen van juridische stappen – mocht dit nodig zijn.”

Claim-bureaus overspoeld met Ryanair-claims

Vlucht-vertraagd.nl geeft aan nu al overspoeld te worden door Ryanair claims. “Voor een groot deel zijn dit claims van passagiers die eerst een afwijzing of helemaal geen antwoord hebben gehad vanuit Ryanair.

“Volgens de Europese wet moet Ryanair een compensatiebedrag van rond de 20.000.000 euro uitkeren. Ze doen er alles aan om de wetgeving te omzeilen.”

“Als claimbureau hebben we een grote database met onder andere al het relevante vliegverkeer en andere data om te bepalen of een klant recht heeft op compensatie. Door deze data leggen we dus een kant en klare claim neer bij Ryanair met alle details die zij nodig hebben om het te verwerken. Wanneer consumenten zelf claimen, kost dit vaak inderdaad administratieve tijd voor een luchtvaartmaatschappij. We nemen dus eigenlijk een deel van het werk uit handen. In een dergelijke crisissituatie is dit alleen maar fijn voor een maatschappij als Ryanair. Mocht Ryanair niet reageren, zullen wij juridische stappen ondernemen om Europese passagiers bij te staan. Het Nederlandse bureau is actief in negen Europese landen en krijgt vooral uit België, UK en Italië veel claims binnen voor Ryanair. Ze verwachten hier voor dit weekend een stroom aan Nederlandse claims bij te krijgen. Daarnaast heeft Vlucht-vertraagd.nl fors extra personeel aangenomen om de claims zo snel mogelijk verwerkt te krijgen.

Is jouw Ryanair-vlucht geannuleerd of vertraagd door de staking van het cabinepersoneel?

Uit de analyse van Vlucht-vertraagd.nl blijkt dat het compensatiebedrag rond de 20.000.000,- euro moet liggen. Het Nederlandse claimbureau dat opereert in negen Europese landen verwacht dat ze voor deze claims juridische stappen moet ondernemen en verzekert passagiers dat daar geen extra kosten aan zitten. “Als we naar de rechter moeten om het compensatiebedrag af te dingen, zit dat voor de Ryanair staking bij onze fee inbegrepen.”, stelt van Bokhoven. Hebben alle passagiers recht op compensatie? In de meeste gevallen wel. Is jouw Ryanair-vlucht geannuleerd of je vluchtschema gewijzigd door de staking van het cabinepersoneel? Ryanair hoort je hierover te informeren. Heb je nog niks gehoord, dan kan het nog tot op de dag van de vlucht onzeker zijn of je vlucht (op tijd) vertrekt. Heeft Ryanair je twee weken voor vertrek geïnformeerd, dan hoeven zij geen compensatie uit te keren, wel moeten ze je een vervangende vlucht aanbieden. Komt die vervangende vlucht niet uit of bieden ze geen vervangende vlucht aan? Dan kan je een terugbetaling van je vliegtickets krijgen. Was de annulering gemeld binnen twee weken, dan heb je in de meeste gevallen wel recht op compensatie.

Ga naar Keuzehulp

Similar Posts