Airbus a321xlr

Nieuw vliegtuig op de markt: de Airbus A321XLR

De Airbus A321XLR is de duurzamere opvolger van de Airbus A321. Het vliegtuig heeft een actieradius van 8.700 km en ruimte voor 220 passagiers. De Airbus A321XLR heeft 30% minder kerosine verbruikt dan de A321. Iberia en Aer Lingus zijn de eerste twee luchtvaartmaatschappijen die na verwachting eind 2024 voor het eerst met de vliegtuigen gaan vliegen.

Technische specificaties van de Airbus A321XLR

De Airbus A321XLR heeft een long-range actieradius tot 8.700 kilometer, waardoor het ideaal is voor langeafstandsvluchten. Met een lengte van 44,5 meter en een spanwijdte van 35,8 meter biedt de A321XLR ruimte aan maximaal 220 passagiers.

Innovaties in de cockpit omvatten geavanceerde avionica die de vliegervaring voor piloten verbeteren. Het toestel heeft een geschatte levensduur van 30 jaar. De kosten van een Airbus A321XLR liggen rond de 142 miljoen dollar. Dit toestel volgt de Airbus A321 op, maar biedt betere prestaties en bereik.

Verschil tussen de Airbus A321 en de A321XLR

Terwijl de Airbus A321 vooral ingezet voor kortere tot middellange afstanden, is de A321XLR speciaal ontworpen voor long-range vluchten. Het brandstofverbruik per stoel is met 30% verbeterd ten opzichten van de Airbus A321. De Airbus A321XLR heeft een extra brandstoftanks van 12.900 liter. Deze verbeteringen maken de A321XLR een aantrekkelijker toestel voor luchtvaartmaatschappijen die routes willen uitbreiden zonder de kosten van grotere widebody vliegtuigen.

airbus a321xlr vliegtuig

De Boeing 737 MAX 10

De Boeing 737 MAX 10 wordt gezien als de grootse concurrent van de Airbus A321XLR. Beide toestellen zijn ontworpen voor efficiëntie en langeafstandsvluchten, toch zijn er verschillen. Dit zijn de verschillen tussen de Boeing 737 MAX 10 en de Airbus A321XLR:

KenmerkAirbus A321XLRBoeing 737 MAX 10
Actieradius8.700 km6.570 km
PassagierscapaciteitMaximaal 220Maximaal 230
Brandstofefficiëntie30% verbetering t.o.v. A321neo14% efficiënter dan vorige generatie 737
Lengte44,5 meter43,8 meter
Spanwijdte35,8 meter35,9 meter

Wanneer wordt de eerste Airbus A321XLR ingezet?

Iberia en Aer Lingus zijn de eerste luchtvaartmaatschappijen die de Airbus A321XLR eind 2024 in gebruik gaan nemen. Gezamenlijk zijn er 550 modellen besteld door luchtvaartmaatschappijen zoals American Airlines, Wizz Air en United Airlines.

De eerste vlucht met de A321XLR was op 15 juni 2022 vanaf de luchthaven Hamburg. De vlucht duurde 4 uur en 35 minuten waarna het toestel weer terugkeerde naar dezelfde luchthaven.

Is de Airbus A321XLR duurzaam?

De duurzaamheid van het toestel is gericht op de besparing van kerosine zodat het minder CO₂ uitstoot. De 30% kerosine besparing wordt veroorzaakt door de grotere tank, aerodynamische sharklets en de stille motoren.

Duurzaamheid is cruciaal in de moderne luchtvaart, waar milieuregelgeving steeds strenger wordt en luchtvaartmaatschappijen streven naar groenere operaties. De A321XLR speelt een belangrijke rol in deze overgang door een efficiëntere en milieuvriendelijkere optie te bieden voor langeafstandsvluchten.

Similar Posts