Compensatie claimen bij vertraging Air France
Air France is een Frans-Nederlandse multinational die jaarlijks ongeveer 50 miljoen vliegtuigpassagiers vervoert. De thuishaven van Air France is Charles de Gaulle Airport bij Parijs.
Helaas komt het bij elke luchtvaartmaatschappij wel voor dat een vlucht last heeft van vertraging. Indien je vlucht van Air France vertraging heeft gehad, kan je via de website van Air France zelf een claim indienen.
Heb ik recht op een vergoeding bij vertraging Air France
Wat jouw vlucht van Air France vertraagd? Dat is natuurlijk vervelend. Maar het goede nieuws is dat je mogelijk recht hebt op een vergoeding tot € 600,- per persoon. De rechten staan vast in de EG 261/2004.
Om recht te hebben op een vergoeding moet je vlucht aan een aantal eisen voldoen. De eisen waaraan je vlucht moet voldoen zijn:
– Je bent meer dan 3 uur later aangekomen op de eindbestemming. Let er op dat je bent aangekomen wanneer de deuren opengaan.
– Je vertrekt vanuit een EU-land
– Of je aankomt in een EU-land en je vlucht uitgevoerd is door een Europese luchtvaartmaatschappij
– Er is geen sprake van buitengewone omstandigheden
Dus wanneer je vlucht van Air France meer dan drie uur vertraagd is en er geen sprake is van buitengewone omstandigheden, dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. De hoogte van de vergoeding hangt af van de vluchtafstand.
Naast de mogelijke vergoeding als je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is, heb je ook nog recht op verzorging. Je hebt recht op verzorging als je vlucht meer dan 2 uur vertraagd is.
Wil je de rechten van andere luchtvaartmaatschappij bekijken? Dat kan. Bekijk hier Delta Air Lines, TUI Fly, Vueling, Eurowings en Lufthansa.
Hoogte van de mogelijke vergoeding
Indien je recht hebt op een vergoeding is het ook wel fijn om te weten hoeveel je kan verwachten. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald aan de hand van de vlucht afstand. Hieronder zie je hoeveel compensatie je kan verwachten bij welke afstand.
Zelf een claim indienen bij Air France of via een claim service
Een claim indienen bij Air France kan op twee manieren: je kan het zelf doen of je kan een claim indienen via een vlucht claim service. Wij hebben een tabel met de voor- en nadelen van het zelf indienen van een claim of het via een vlucht claim service te claimen.
Zelf | Vlucht claim service | |
Waar heb je recht op? | Tot € 600 p.p. | Tot € 600 p.p. – servicekosten |
Wordt een juridische procedure gestart? | ❌ | ✔️ |
Kost het iets? | ❌. ✔️ | ✔️ |
Kost het weinig tijd? | ❌ | ✔️ |
Ervaring met EG 261/2004 | ❌ | ✔️ |
Sta je sterk in een juridische procedure? | ❌ | ✔️ |
Wil je toch liever een claim indienen via een vlucht claim service? Bekijk dan hier onze vlucht claim services.
Claimproces van Air France
Via de website van Air France kan een claim worden ingediend. Als je op de website komt, ga dan naar de pagina “neem contact op”. Ga vervolgens naar “teruggave en vergoeding” klik op het probleem die je hebt, dus bijvoorbeeld een vergoeding aanvragen voor een vertraagde vlucht. Lees de pagina van Air France door een klik op “vraag vergoeding aan”.
Om een claim in te kunnen dienen moet je het boekingsnummer invullen en je voor- en achternaam. In de volgende stappen vragen ze nog een keer naar je persoonsgegevens, reden voor aanvraag en vluchtnummer.
Nadat de gegevens naar waarheid ingevuld zijn, kan je de claim indienen. Nadat Air France de aanvraag heeft bekeken, nemen zij via de mail contact over de aanvraag.