lufthansa vertraging logo

Lufthansa VERTRAGING, VLUCHT GANNULEERD OF OVERBOEKING: DIT ZIJN JE RECHTEN

Heb je door de schuld van Lufthansa vertraging opgelopen, dan heb je in veel gevallen recht op een vergoeding die tot €600 kan oplopen. Vertraging loop je bij Lufthansa op doordat de vlucht later vertrekt, geannuleerd wordt, overboekt is, of doordat je aan de gate geweigerd wordt. Wat je rechten zijn als je Lufthansa vlucht vertraagd raakt, lees je op deze pagina.

Wat zijn je rechten bij problemen met Lufthansa?

Als er problemen zijn met je Lufthansa vlucht zijn buiten jouw schuld om waardoor je vertraging oploopt, heb je recht op een vergoeding. Problemen die zich kunnen voordoen komen voor in de vorm van vertraging, annulering, overboeking, instapweigering en het missen van je vlucht.

Afhankelijk van de duur van de vertraging en de afstand van je vlucht, wordt bepaald hoe hoog je vergoeding is, een vergoeding kan tot €600 oplopen.

Rechten bij vertraging

Bij een vlucht van minder dan 1500 km krijg je een financiële compensatie als je meer dan 2 uur vertraging hebt opgelopen. Bij een vertraging van meer dan 3 uur krijg je naast financiële vergoeding ook verzorging en assistentie op het vliegveld.

Vertrekt je vlucht door de vertraging op dezelfde dag, krijg je eten en drinken op kosten van de luchtvaartmaatschappij. Zijn je nieuwe vertrektijden de dag na de oorspronkelijke vertrektijd, dan krijg je accommodatie en vervoer van en naar de luchthaven vergoed.

Er kan alleen aanspraak worden gemaakt op een vergoeding als de reden van vertraging geen buitengewone omstandigheid is. Buitengewone omstandigheden zijn voorvallen zoals een zware storm, terroristische dreiging of medisch noodgeval die de luchtvaartmaatschappij niet kon voorkomen.

Rechten bij een geannuleerde vlucht

Als je Lufthansa vlucht geannuleerd is, krijg je vanuit Lufthansa altijd de keuze om een alternatieve vlucht te nemen of het aankoopbedrag van je tickets terugbetaald te krijgen. Bij geannuleerde Lufthansa vlucht heb je recht op financiële compensatie afhankelijk van de afstand en de termijn waarin de annulering bekendgemaakt is.

Is je Lufthansa vlucht 2 weken voor vertrek geannuleerd, dan is er geen financiële tegemoetkoming verplicht. Ben je tussen de 13 en 7 dagen op de hoogte gesteld van de annulering, dan mag de vervangende vlucht twee uur eerder vertrekken en maximaal vier uur later aankomen dan oorspronkelijk. Is je Lufthansa vlucht minder dan 7 dagen voor vertrek geannuleerd, dan mag je nieuwe vlucht maar een uur eerder vertrekken en twee uur later aankomen.

lufthansa vertraging door staking

Rechten bij een overboekte vlucht

Bij een overboekte Lufthansa vlucht kan je een vlucht vrijwillig en onvrijwillig verlaten, in beide gevallen gelden andere rechten. In het beleid van Lufthansa staat dat zij vluchten expres overboeken, doordat mensen vaak niet opdagen bij de vlucht. Bij overboeking zal het cabinepersoneel vragen of iemand vrijwillig de vlucht wil verlaten. Wil niemand de vlucht vrijwillig verlaten, dan wordt iemand uitgekozen.

Verlaat je de vlucht vrijwillig, dan ga je akkoord met de vergoeding die de luchtvaartmaatschappij zelf aanbiedt. Deze compensatie kan bestaan uit een vervangende vlucht, geldbedrag of voucher van de luchtvaartmaatschappij. Verlaat je de vlucht vrijwillig, dan vervallen alle andere compensatierechten.

Wanneer je een overboekte vlucht gedwongen verlaat is het belangrijk goed aan te geven dat het niet vrijwillig is en je geen aangeboden vergoedingen aanneemt. Voor een overboekte vlucht gelden aparte regels.

Rechten bij bagage die kwijt is

Als je bagage kwijt is, meld je dit bij de balie voor verloren voorwerpen, waar je een RIP-formulier invult. Naast het RIP-formulier doe je ook een bagageclaim bij Lufthansa zelf. De vergoeding voor verloren bagage is maximaal €1550. Gedetailleerde instructies lees je op de pagina koffer kwijt.

Rechten bij een gemiste vlucht

Als je een vlucht mist door schuld van de luchtvaartmaatschappij, heb je recht op een vergoeding en vervangende vlucht. De hoogte van de vergoeding hangt af van de opgelopen vertraging.

Er zijn twee verschillende soorten vluchten die je kan missen: vluchten vanaf vertrekpunt en aansluitende vluchten.

Gemiste eerste vlucht

Mis je een Lufthansa vlucht door buitengewone omstandigheden zoals een staking van luchthavenpersoneel, dan valt dit buiten de macht van Lufthansa om. Valt het buiten de macht van Lufthansa, dan zijn zij niet verplicht hier een vergoeding tegenover te stellen.

Mis je een vlucht doordat je te laat vertrekt of de rijen op de luchthaven langer zijn dan verwacht, heb je geen recht op compensatie. Wanneer het missen van een vlucht door jezelf voorkomen had kunnen worden, valt het onder je eigen verantwoordelijkheid.

Gemiste overstap

Mis je een aansluitende vlucht doordat je eerste vlucht is vertraagd krijg je een vervangende vlucht en financiële compensatie voor de opgelopen vertraging. De financiële compensatie bij een gemiste aansluiting staat gelijk aan de vergoeding bij een reguliere vertraging.

Als het niet mogelijk is om door te reizen naar de eindbestemming, moet Lufthansa een vlucht aanbieden terug naar het vertrekpunt.

Rechten bij instapweigering

Lufthansa mag je aan de gate weigeren bij gezondheidsrisico’s, veiligheidsrisico’s, overboeking en bij incomplete reisdocumenten.

Krijg je een instapweigering doordat de vlucht overboekt is, dan heb je recht op een vergoeding.

Zijn je reisdocumenten incompleet of breng je de veiligheid in gevaar door onbehoorlijk gedrag, dan staat Lufthansa in het recht je te weigeren. Voor gezondheidsrisico’s zoals bij een infectieziekte zoals covid-19 mag Lufthansa je weigeren, omdat het de gezondheid van medepassagiers in gevaar brengt.

claim indienen lufthansa vertraging

Wat voor soort vergoeding bij Lufthansa?

Lufthansa biedt vergoeding in de vorm van financiële compensatie, tussentijdse verzorging en vervangende vluchten. De hoogte van de vergoeding en het recht op tussentijdse verzorging hangt af van de totale vertraging die je oploopt.

Tussentijdse verzorging

Tussentijdse verzorging bij Lufthansa bestaat uit maaltijden, verfrissing, telefoongesprekken, overnachtingen en vervoer. Maaltijden, verfrissing en telefoongesprekken worden vanaf een vertraging van twee uur aangeboden.

Als de vervangende vlucht een dag later vertrekt, heb je recht op een overnachting met vervoer van en naar het vliegveld.

Financiële compensatie

Een financiële compensatie kan bestaan uit de vergoeding van de vliegtickets die komen te vervallen en compensatie voor het ongemak. In de tabel hieronder zie je de totale vertraging en vluchtafstand die bij de compensatie hoort:


Vluchtafstand
Vertraging
Compensatie
< 1500 km
tot 2 uur
€ 125,-
< 1500 km
> 2 uur
€ 250,-
1500 km – 3500 km
tot 3 uur
€ 200,-
1500 km – 3500 km
> 3 uur
€ 400,-
> 3500 km
tot 4 uur
€ 300,-
> 3500 km
> 4 uur
€ 600,-

Zelf een claim indienen bij Lufthansa of uitbesteden?

Het is mogelijk om zelf bij Lufthansa een claim in te dienen door zelf contact op te nemen en je gegevens toesturen. Er bestaan vlucht claim services aan wie je het claimproces kan uitbesteden. De services werken met een no cure, no pay systeem. Dit betekent dat je zonder kosten een claim kan indienen en pas betaalt wanneer een compensatie bemachtigd wordt. In de tabel zie je een overzicht met de voor- en nadelen van vlucht claim services in vergelijken als je het zelf doet.


Wie dient de claim in?Zelf
Vlucht claim service
Recht op financiële compensatie?✔️
✔️
Wordt een juridische procedure gestart?
✔️
Kost het geld?
✔️
Kost het veel tijd?✔️
Ervaring met EG 261/2004
✔️
Sta je sterk in een juridische procedure?
✔️

Wil je gebruik maken van een vlucht claim service, vergelijk dan de verschillende services om te weten welke het beste bij jou past. 

Vertraging bij andere maatschappij?