Tui vertraging claimen
Het komt bij elke luchtvaartmaatschappij wel voor dat een vlucht vertraging heeft, ook bij TUI Fly. In dit artikel lees je over je rechten bij TUI vertraging en wat je kan doen in het geval van een vertraging.
TUI Fly
TUI Fly is een Nederlandse luchtvaartmaatschappij die voornamelijk vakantievluchten uitvoert. Zij vliegen vanuit 4 verschillende steden in Nederland: Eindhoven, Amsterdam, Rotterdam en Groningen.
Ook bij TUI Fly komt het voor dat een vlucht vertraging heeft. Maar wees niet getreurd, indien je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is, heb je mogelijk recht op compensatie.
Rechten TUI vertraging
Vluchten hebben regelmatig last van vertraging. In sommige gevallen heb je mogelijk recht op een vergoeding. Sinds 2005 zijn er rechten van vliegtuigpassagiers vastgelegd in de EG 261/2004.
Om recht te hebben op compensatie moet je vlucht aan bepaalde eisen voldoen. De eisen waaraan je vlucht moet voldoen zijn:
- Je vlucht is meer dan 3 uur vertraagd. Hiermee wordt bedoeld dat je meer dan 3 uur later aankomt op je eindbestemming. Je bent pas aangekomen wanneer de deuren van het vliegtuig geopend zijn.
- Je vertrokken bent vanuit een land die lid is van de Europese Unie
- (Of) als je aankomt in een land die lid is van de Europese Unie, wel moet de vlucht zijn uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
In sommige gevallen heb je geen recht op compensatie. Als er sprake is van buitengewone omstandigheden dan heb je geen recht op compensatie. Je hebt dan geen recht op een vergoeding omdat de luchtvaart maatschappij het zelf niet in de hand had.
Wil je de rechten van andere luchtvaartmaatschappij bekijken? Dat kan. Bekijk hier ook Lufthansa, Ryanair, Vueling, Corendon of Transavia.
Vergoeding vertraging vlucht TUI Fly
De hoogte van je compensatie hangt af van de vluchtafstand. De vergoeding kan oplopen tot wel € 600,- per passagier bij TUI vertraging. Hieronder zie je de mogelijke compensatie bij de afgelegde vluchtafstand.
Let er wel op dat als je vlucht met een afstand van meer dan 3500 km vertraging heeft tussen de drie of vier uur dat je dan recht hebt op 50% van de compensatie.
Claim indienen bij TUI Fly of bij een claim service?
Soms kan het wel een lastige keuze zijn om zelf een claim in te dienen of het juist te laten doen door een claim service. Om het voor jou makkelijker te maken, hebben wij het zelf indienen van een claim en het laten doen door een claim service vergeleken met elkaar. Hieronder zijn de voor- en nadelen te zien.
Zelf | Vlucht claim service | |
Waar heb je recht op? | Tot € 600 p.p. | Tot € 600 p.p. – servicekosten |
Wordt een juridische procedure gestart? | ❌ | ✔️ |
Kost het iets? | ❌ ✔️ | ✔️ |
Kost het weinig tijd? | ❌ | ✔️ |
Ervaring met EG 261/2004 | ❌ | ✔️ |
Sta je sterk in een juridische procedure? | ❌ | ✔️ |
Bij het kiezen moet je je zelf afvragen: heb ik genoeg tijd? Hoeveel gaat het me kosten? Sta ik sterk indien er een juridische procedure moet worden aangegaan? Zo kom je makkelijker tot een besluit.
Wil je toch liever een claim indienen via een vlucht claim service? Bekijk hier onze vlucht claim services. Kies bijvoorbeeld voor Aviclaim, EUclaim of Airhelp.
Claimproces bij TUI vertraging
Indien je vlucht van TUI Fly vertraagd is, kan je via de website naar het webportaal gaan om daar een claim in te dienen.
Allereerst moet je je achternaam en reserveringsnummer invullen. Daarom is het altijd belangrijk om documenten te bewaren. Denk hierbij aan het boekingsnummer, vluchtnummer en documentnummer. Bij het indienen van een claim kunnen deze gegevens gevraagd worden.
Nadat je je achternaam en reserveringsnummer hebt ingevuld ga je verdere gegevens invullen zoals de reden, de vluchtgegevens et cetera.
Als alle gegevens ingevuld zijn, dien je je claim in. Na een aantal weken word je gecontacteerd door TUI Fly via de mail. Hierin staat het besluit en indien je recht hebt op een claim, hoeveel je krijgt. Na een aantal dagen wordt dit bedrag gestort op het doorgegeven bankrekeningnummer.