Vergoeding bij vertraging vlucht Vueling?
Wat moet ik doen als mijn vlucht van Vueling vertraagd is? Dat is een vraag die passagiers vaak stellen. Als je vlucht vertraagd is dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. Lees in dit artikel alles over je rechten bij vertraging bij Vueling en of je vergoeding bij vertraging vlucht Vueling krijgt.
Vueling vlucht vertraagd
Vueling is een Europese vliegtuigmaatschappij die vliegt vanaf Nederlandse luchthavens. Helaas komt het ook hier voor dat een vlucht vertraging heeft. Als je vlucht van Vueling meer dan 3 uur vertraagd is en er geen sprake is van buitengewone omstandigheden dan is de kans groot dat je recht hebt op compensatie.
Rechten bij Vueling claim indienen
Helaas komt het regelmatig voor dat een vlucht vertraging heeft. Maar geen zorgen, sinds 2005 zijn daarom de rechten van vliegtuigpassagiers vastgesteld in de EG 261/2004. Om recht te hebben op compensatie moet je vlucht aan de volgende eisen voldoen:
- De vertraging duurt meer dan 3 uur. Let er op dat wanneer de deuren van het vliegtuig open gaan gezien wordt als aangekomen op de eindbestemming
- Je moet vertrekt vanuit een EU-land
- Of je komt aan in een EU-land en de vlucht moet uitgevoerd zijn door een Europese vliegtuigmaatschappij
Indien er sprake is van buitengewone omstandigheden, dan heb je geen recht op een eventuele vergoeding.
Hulp op luchthaven
Als je vlucht meer dan 2 uur vertraagd is dan bied het grondpersoneel je het volgende aan op de luchthaven:
- Consumptiebonnen voor eten en drinken
- 2 telefoongesprekken
- Indien je vlucht pas de volgende dag gaat heb je recht op een overnachting in een hotel, onkostenvergoeding en verplaatsing van en naar de luchthaven vanaf de overnachtingsplaats
Terugbetaling en terugvlucht
Indien je vlucht meer dan 5 uur vertraagd is dan heb je naast de hulp recht op:
- Terugbetaling van de totale kosten van de niet gebruikte reis of reizen. Dit betalen zij binnen 7 dagen uit
- Terugbetaling van de totale kosten van de reeds gebruikte reis of reizen indien de reis geen zin meer heeft. Dit betalen zij binnen 7 dagen uit.
- Terugvlucht baar get eerste vertrekpunt in geval je het eerste traject al uitgevoerd hebt en je de verbindingsvlucht mist
Wil je de rechten van andere luchtvaartmaatschappij bekijken? Dat kan. Bekijk Wizz Air, Etihad, Eurowings, Easyjet en Corendon Airlines.
De hoogte van de vergoeding bij vertraging vlucht Vueling
De hoogte van de vergoeding bij vertraging vlucht Vueling kan oplopen tot € 600,- per persoon. De hoogte van je vergoeding wordt berekend op basis van de vluchtafstand. Hieronder zie je de hoogte van de vergoeding bij de afgelegde afstand.
Let er wel op dat als je vlucht met een afstand van meer dan 3500 km vertraging heeft tussen de drie of vier uur dat je dan recht hebt op 50% van de compensatie.
Claim indienen bij Vueling of via een vlucht claim service?
Het kan lastig zijn om te bepalen of je een claim zelf gaat indienen of je het laat doen door een claim service. Om je te helpen met het maken van een keuze, hebben wij het zelf indienen van een claim vergeleken met het laten indienen door een vlucht claim service.
Zelf | Vlucht claim service | |
Waar heb je recht op? | Tot € 600 p.p. | Tot € 600 p.p. – servicekosten |
Wordt een juridische procedure gestart? | ❌ | ✔️ |
Kost het iets? | ❌ ✔️ | ✔️ |
Kost het weinig tijd? | ❌ | ✔️ |
Ervaring met EG 261/2004 | ❌ | ✔️ |
Sta je sterk in een juridische procedure? | ❌ | ✔️ |
Wil je toch liever een claim indienen via een vlucht claim service? Bekijk dan hier onze vlucht claim services.
Claimproces bij Vueling
Wil je toch liever zelf een claim indienen bij Vueling? Dan kan dat. Via de website van Vueling kan je gemakkelijk een claim indienen.
Allereerst moet je selecteren welk soort klant je bent. De keuzes waaruit je kan kiezen zijn: particulier, reisagent en bedrijf. Nadat je dit hebt gedaan kan je het onderwerp kiezen waar je een claim voor wilt indienen. Als je vertraging selecteert kan je vervolgens de keuze maken of het om een vertraging gaat van meer of minder dan 3 uur vertraging.
Nadat je deze stappen hebt doorlopen is het tijd om je passagiers- en vluchtgegevens in te vullen. Daarom is het belangrijk om in het geval van vertraging altijd het boekings- en vluchtnummer te bewaren.
Nadat al deze informatie ingevuld is, is het tijd om de claim te versturen. Na een aantal dagen contacteert Vueling je naar aanleiding van de claim.