Vertraging Schiphol

Vertraging Schiphol

De koninklijke luchthaven Schiphol is de grootste Nederlandse luchthaven en een erg belangrijke luchthaven in Europa. Jaarlijks vliegen er van en naar Schiphol ongeveer 70 miljoen passagiers. Ook vliegt Schiphol direct naar 332 bestemmingen.

Schiphol ligt gelegen in de gemeente Haarlemmermeer en bevindt zich ongeveer 15 km ten zuidwesten van Amsterdam. Schiphol zelf is de thuishaven van de Nederlandse airlines KLM, Martinair, TUI Fly en Transavia. 

In 2018 heeft Schiphol 3.592 vertraagde vluchten gemeld, hiermee zijn er ongeveer 540.000 vliegtuigpassagiers gedupeerd. Op basis van EG 261/2004 hadden 275.000 passagiers recht op een vergoeding.

Je rechten bij vertraging van en naar Schiphol

De rechten van vliegtuigpassagiers is in 2005 vastgelegd in de EG 261/2004. In de Europese verordening staat dat passagiers mogelijk recht hebben op een vergoeding voor het geleden tijdverlies bij een vertraagde, geannuleerde, gemiste of overboekte vlucht

Om recht te hebben op een vergoeding moet je vlucht aan bepaalde eisen voldoen:

  • Meer dan 3 uur later aangekomen op de eindbestemming
  • Vertrokken vanuit een land die lid is van de Europese Unie
  • (Of) aankomen in een EU-land en uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij

Omdat Schiphol een Europese luchthaven is en er geen sprake is van buitengewone omstandigheden, dan heb je mogelijk recht op een vergoeding die kan oplopen tot wel € 600,- per persoon.

Buitengewone omstandigheden Schiphol

Vaak heeft een vlucht vertraging door buitengewone omstandigheden. Als dit het geval is dan heb je geen recht op een vergoeding. Voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn: noodweer zoals mist of storm, staking van de luchtverkeersleiding of personeel van luchthaven of als het vliegtuig een noodlanding moet maken.

De reden dat je hier geen vergoeding voor krijgt is omdat de luchtvaartmaatschappij hier geen invloed op heeft. Het is wel de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij op de kosten te dekken voor eten, drinken en eventuele kosten voor een overnachting. Ook deze kosten kan je terugvragen.

Hoogte van de mogelijke compensatie

Indien je vlucht voldoet aan alle eisen van de EG 261/2004, dan heb je recht op compensatie. De compensatie die je kan ontvangen kan oplopen tot wel € 600,- per persoon. Hoe hoog de compensatie wordt hangt af van de afstand van de vlucht. Hieronder is weergegeven hoeveel vergoeding je ontvangt bij welke afstand.

Hoogte van mogelijke vergoeding

Claim indienen Schiphol

Heeft jouw vlucht vertraging opgelopen van of naar Schiphol? Dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. Je kan hier meer lezen over je rechten.

Indien je recht hebt op een vergoeding, dan kan je zelf of via een vlucht claim service een claim indienen. Weet je niet welke claim service het beste bij je wensen past? Gebruik dan de keuzehulp!

Vertraging op een ander vliegveld?

Vertraging vliegveld Weeze

Vertraging Vliegveld Weeze

Vliegveld Weeze is een kleine luchthaven die gelegen ligt net over de grens in Duitsland. Jaarlijks reizen er ongeveer 300.000 vliegtuigpassagiers van en naar de luchthaven. En ook hier komt het wel eens voor dat een vlucht vertraging heeft. Het goede nieuws is dat je mogelijk recht hebt op een vergoeding. Er zijn wel een…
Lees meer
Vertraging Charleroi Airport

Vertraging Charleroi Airport

Charleroi Airport is erg populair onder de Nederlanders. Jaarlijks vliegen ongeveer 8 miljoen passagiers van en naar de luchthaven.  Natuurlijk komt het wel eens voor dat een vlucht vertraging heeft. Dit is erg vervelend, maar let er wel op dat je mogelijk recht hebt op een vergoeding tot wel € 600,- per personen. Om mogelijk…
Lees meer