Bagage claim

Bagage kwijt of vertraagd?

Helaas is de kans dat je bagage kwijt of vertraagd is groot. Dagelijks raken er ongeveer 60.000 koffers kwijt. Natuurlijk heb je als vliegtuigpassagier rechten. Binnen Europa staan de rechten vastgelegd in de Verordening 889/2002.

Wat moet ik doen als mijn koffer kwijt is?

Indien je koffer niet te vinden is op de bagageband, dan wil je natuurlijk weten waar je koffer wel is. Voordat de zoektocht kan beginnen is het nodig om het PIR-formulier in te vullen. Met de PIR-formulier informeer jij de des betreffende luchtvaartmaatschappij dat je koffer er niet meer is.

De PIR-formulier kan je vinden bij de bagageservice op de luchthaven f bij de “lost and found” balie. Wanneer je de ingevulde PIR-formulier afgeeft krijg je een bewijs dat je het formulier hebt ingevuld en afgegeven. Zonder het bewijs kan je niet de extra gemaakte kosten niet terughalen bij de luchtvaartmaatschappij.

Heb je recht op compensatie bij een vertraagde koffer?

Wanneer je bagage vertraagd is heb je recht op een vergoeding volgens de Verordening 889/2002. Hierin staat dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is om je bagage op tijd af te leveren bij de eindbestemming.

Indien je koffer niet te vinden is op de bagageband, dan heb je recht tot ongeveer € 1.550. Het geld dat je ontvangt is bedoeld voor het aanschaffen van noodzakelijke artikelen die je nodig hebt. Denk hierbij aan kleding, toiletartikelen etc.

Wanneer heb je recht op een vergoeding?

Wanneer je bagage later aankomt op de eindbestemming, heb je recht om noodzakelijk artikelen aan te schaffen. Let er wel op dat het belangrijk is om alle bonnen te bewaren, deze dienen later als bewijs.

Maar voordat je de artikelen gaat aanschaffen is het noodzakelijk om het PIR-formulier in te vullen en het bewijs te ontvangen.

De ultieme tip om je bagage niet kwijt te raken

Het klinkt makkelijk en dat is het ook. Bagagelabels zijn erg belangrijk. Het is belangrijk dat je vluchtnummer en bestemming staan aangegeven op het bagagelabel. Met dit kan je al een hoop ellende voorkomen.

Ook krijg je een sticker bij het afgeven van je bagage. Plak deze bijvoorbeeld in je paspoort of je telefoon. Met deze sticker help je de luchtvaartmaatschappij om jouw koffer terug te vinden.

Dus label altijd je koffer, want het scheelt je uren ronddwalen op het vliegveld en formulieren invullen.

Mijn bagage is beschadigd, wat nu?

Als je bagage beschadigd is dan moet je dat meteen aangeven bij de bagageservice balie. Door het PIR-formulier in te vullen kun je de des betreffende luchtvaartmaatschappij op de hoogte brengen dat jouw koffer beschadigd is.

Het is belangrijk om foto’s te maken van de beschadigingen, deze dienen later als bewijs. Je hebt na het ontvangen van je bagage nog 7 dagen de tijd om de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk te stellen. Je dient hierbij het klachtenformulier en de PIR-formulier toe.