Koffer kwijt op bagageband

KOFFER KWIJT OF VERTRAAGD? Volg de 8 stappen

Als je koffer kwijt of vertraagd is, heb je recht op een vergoeding tot €1.550. Dagelijks raken er ongeveer 60.000 koffers kwijt. Binnen Europa staan de rechten voor vertraagde of kwijtgeraakte bagage vastgelegd in de Verordening 889/2002. Is jouw koffer kwijt of wil je dit voorkomen, lees dan verder en volg de 8 stappen die je bij dit proces gaan ondersteunen.

Wat moet ik doen als mijn koffer kwijt is?

Maak een melding bij de servicebalie en vul een RIP-formulier in. Bewaar je reisdocumenten, deze heb je nodig om een claim in te dienen. Volg deze 8 stappen wanneer je bagage kwijt is:

1. Meld het verlies van de bagage direct

Ga onmiddellijk naar de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij of het transportbedrijf waarmee je reisde. Meld het verlies van je koffer. Dit is een essentiële eerste stap.

2. Vul een PIR-formulier in

De medewerker van de servicebalie vraagt je om een vermissingsrapport in te vullen. Zorg dat je nauwkeurige informatie verschaft over je verloren koffer en de inhoud ervan. Geef ook je contactgegevens op.

3. Vraag naar de procedure

Elke luchtvaartmaatschappij of transportbedrijf heeft een eigen procedure voor verloren bagage. Vraag hoe je op de hoogte wordt gehouden en binnen welke termijn je nieuws kunt verwachten. De meeste luchtvaartmaatschappijen sturen binnen 24 uur een e-mail met updates over je verloren koffer.

4. Bewaar je reisdocumenten:

Bewaar de instapkaart, bagageafgiftebewijs, en andere relevante reisdocumenten. Zowel digitale als schriftelijke documentatie zijn geldig. De documenten heb je nodig als bewijs van je reis en het inchecken van je bagage.

5. Controleer je reisverzekering:

Bekijk de voorwaarden van je reisverzekering om te zien in hoeverre verloren bagage gedekt is door je eigen verzekering. Mogelijk kun je een claim indienen voor je verloren spullen.

6. Blijf in contact

Blijf actief in contact met de luchtvaartmaatschappij of het transportbedrijf. Vraag regelmatig om updates als je niet binnen 24 uur iets hoort. Laat de luchtvaartmaatschappij niets horen, dan moet je een klacht indienen. Een slechte review wordt vaak snel verwerkt om reputatieschade te voorkomen.

7. Gebruik tracking-opties

Als je koffer een ingebouwde tracker heeft, volg de koffer dan via de bijbehorende app of website. Hiermee kun je op je telefoon live volgen waar je koffer is een vorm van bewijs.

8. Dien een claim in

Als je koffer na 48 uur niet is teruggevonden, dien dan een claim in bij een claim service. Lever alle benodigde documentatie en informatie aan die nodig is voor de claim. Bekijk bijvoorbeeld één van de services: EUclaimAirhelp of Vlucht-Vertraagd.

Koffer kwijt: teruggevonden

Heb je recht op compensatie bij een vertraagde koffer?

Wanneer je bagage vertraagd is, heb je recht op een vergoeding van maximaal €1550, volgens de Verordening 889/2002. Hierin staat dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is om je bagage binnen 48 uur af te leveren bij de eindbestemming. Maak je een rondreis, dan worden de koffers gestuurd naar de locatie waar je je op dat moment bevindt.

De vergoeding die je krijgt, is bedoeld voor de aanschaf van noodzakelijke artikelen zoals:

  • Kleding: als je een hele dag moet wachten, mag je kleding voor die dag aanschaffen.
  • Tandenborstel: het poetsen van je tanden wordt als essentieel beschouwd.
  • Verzorgingsartikelen: denk hierbij aan shampoo, tandpasta of make-up remover om jezelf schoon te kunnen maken.
  • Eten en drinken: als je op het vliegveld moet wachten op je koffer, moet de luchtvaartmaatschappij jou in de tussentijd verzorgen. Voordat je de artikelen gaat aanschaffen is het noodzakelijk om het PIR-formulier in te vullen en het bewijs te ontvangen. De vergoeding van eten en drinken geldt alleen voor de wachttijd voordat je op de eindbestemming bent gearriveerd.

De ultieme tip om je bagage niet kwijt te raken

Bagagelabels zijn voor luchtvaartmaatschappijen en luchthavens de makkelijkste manier om bagage te identificeren. Informatie die handig is om op de koffer te zetten is:

  • Telefoonnummer: met jouw persoonlijke telefoonnummer kan het vliegveld je direct contacteren.
  • persoonsgegevens: Met je volledige naam kan de bestemming van je koffer in het systeem opgezocht worden.
  • Vluchtnummer: met het vluchtnummer, kan de luchtvaartmaatschappij waarbij de koffer vermist, makkelijk worden achterhaald.

Ook krijg je een sticker bij het afgeven van je bagage. Plaats deze bijvoorbeeld in je paspoort of je telefoon. Met deze sticker help je de luchtvaartmaatschappij om jouw koffer terug te vinden.

Verloren bagage met bagagelabels

Mijn bagage is beschadigd, wat nu?

Als je bagage beschadigd is dan moet je dat meteen aangeven bij de bagageservicebalie. Door het PIR-formulier in te vullen kun je de desbetreffende luchtvaartmaatschappij op de hoogte brengen dat jouw koffer beschadigd is.

Het is belangrijk om foto’s te maken van de beschadigingen, deze dienen later als bewijs. Je hebt na het ontvangen van je bagage nog 7 dagen de tijd om de betreffende luchtvaartmaatschappij zoals Ryanair, Easyjet, KLM, en Transavia aansprakelijk te stellen. Je dient hierbij het klachtenformulier en het PIR-formulier toe.