Instapweigering

Instapweigering tijdens je vlucht

Heb je te maken met een instapweigering tijdens je vlucht? In sommige gevallen mag de luchtvaartmaatschappij je weigeren, maar in sommige gevallen moeten zij ook hulp bieden. Als je bent geweigerd om in te stappen dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. Lees hier wat je kan doen en welke compensatie mogelijkheden er zijn.

Wanneer mag de luchtvaartmaatschappij je weigeren bij het instappen?

Het komt wel eens voor dat de luchtvaartmaatschappij je mag weigeren bij het instappen. Een luchtvaartmaatschappij je weigeren om in te stappen als je bijvoorbeeld niet de juiste documenten voor je reis mee hebt. Een andere reden kan zijn op het gebied van gezondheid, veiligheid of beveiliging.

Bekijk hier wat je rechten zijn bij een vertraagde, geannuleerde, overboekte of gemiste vlucht.

Mag ik geweigerd worden als mijn vlucht overboekt is?

Het komt soms voor dat een luchtvaartmaatschappij meer stoelen verkopen dan dat ze daadwerkelijk beschikbaar hebben. De luchtvaartmaatschappij zal eerst vragen of er iemand is die er vrijwillig voor kiest om niet mee te gaan. Indien niemand zich meld, kan het zijn dat je geweigerd wordt om in te stappen.

Indien je vlucht overboekt is heb je mogelijk recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij.

Geweigerd bij het instappen

Hoogte van de mogelijke vergoeding

Volgens de EG 261/2004 heb je recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij uit de EU komt of de vlucht vertrekt vanuit een luchthaven in de EU. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald door de afstand van de vlucht. Hieronder kan je precies zien bij welke afstand welke compensatie hoogte hoort.

Vluchtbestemming binnen de Europese Unie

–   Een vergoeding van € 250,- bij een vlucht <1500 km

–   Een vergoeding van € 400,- bij een vlucht >1500 km

Vluchtbestemming buiten de Europese Unie

–   Een vergoeding van € 250,- bij een vlucht <1500 km

–   Een vergoeding van € 400,- bij een vlucht van 1500 km – 3500 km

–   Een vergoeding van € 600,- bij een vlucht >1500 km

Let op dat de vergoeding verlaagd met 50% als het verschil in de aankomsttijd tussen de oorspronkelijke vlucht en de vervangende vlucht minder is dan:

–   2 uur: alle vluchten van <1500 km

–   3 uur: alle vluchten binnen de EU >1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 km – 3500 km

–   4 uur: vluchten >3500 km

Wil je weten bij welke vlucht claim service je het beste een claim kan indienen? Dan kan dat. Vergelijk hier alle vlucht claim services.

Instapweigering door een overboekte vlucht

Indien je geweigerd wordt om in te stappen omdat je vlucht overboekt is, is het belangrijk dat je aanwezig bent geweest op de luchthaven en dat je bewijs hebt dat je op de vlucht moest zijn. Het is dus belangrijk om de instapkaart te bewaren.

Laat de instapweigering op papier zetten door de luchtvaartmaatschappij, zodat je later kan bewijzen dat je bent geweigerd en wat de reden was voor weigering. Dit kan later als bewijs dienen bij het indienen van een claim.

Gerelateerde artikelen

Bagage claim

Bagage kwijt of vertraagd?

Helaas is de kans dat je bagage kwijt of vertraagd is groot. Dagelijks raken er ongeveer 60.000 koffers kwijt. Natuurlijk heb je als vliegtuigpassagier rechten. Binnen Europa staan de rechten vastgelegd in de Verordening 889/2002. Wat moet ik doen als mijn koffer kwijt is? Indien je koffer niet te vinden is op de bagageband, dan…
Lees meer
Coronavirus en reizen

Vakantie annuleren corona: dit zijn je rechten

Ben je van plan om te reizen tijdens de coronacrisis? Of is je reis geannuleerd door het coronavirus en wil je weten wat je rechten zijn? Lees hier alles over coronavirus en reizen.  Reisadvies Voordat je op vakantie gaat naar het buitenland, is het erg belangrijk om het reisadvies te checken. Hierin wordt aangegeven of…
Lees meer