man krijgt Instapweigering bij de gate

Instapweigering tijdens je vlucht

In sommige gevallen mag de luchtvaartmaatschappij je weigeren. Is de instapweigering terecht door gezondheids- of veiligheidsrisico’s, dan heb je misschien geen recht op een vergoeding. Als je buiten jouw schuld om geweigerd wordt, bijvoorbeeld door een overboekte vlucht, dan heb je wel recht op een vergoeding. Lees hier wat je kan doen bij instapweigering en welke compensatiemogelijkheden er zijn.

Wanneer mag de luchtvaartmaatschappij je weigeren bij het instappen?

Een luchtvaartmaatschappij mag je weigeren om in te stappen als je bijvoorbeeld niet de juiste documenten voor je reis mee hebt. Een andere reden kan zijn op het gebied van gezondheid, veiligheid of beveiliging.

Wanneer mag de luchtvaartmaatschappij je weigeren bij het instappen?

Een luchtvaartmaatschappij mag je weigeren om in te stappen als je bijvoorbeeld niet de juiste documenten voor je reis mee hebt. Een andere reden kan zijn op het gebied van gezondheid, veiligheid of beveiliging.

Gezondheidsrisico’s

Als er sprake is van bepaalde gezondheidsklachten wordt de passagier voor eigen veiligheid geweigerd.

Hier is een lijst van 10 medische gevallen met kans op instapweigering:

  1. Sikkelcelziekte: dit is een vorm van bloedarmoede en heeft effect op het zuurstofgehalte in de bloedcellen.
  2. Decompressieziekte: dit heb je wanneer je bij verandering in druk grotere hoeveelheden stikstof in je lichaam krijgt.
  3. Een oorontsteking: in ernstige gevallen kan het trommelvlies scheuren door de verandering in druk.
  4. Longziektes: in een vliegtuig heb je op hoge hoogte minder zuurstof.
  5. Infectieziekten: deze ziektes zijn besmettelijk en brengen andere passagiers in gevaar.
  6. Een recente hartaanval: de luchtdruk heeft invloed op de bloeddruk en kan een nieuwe aanval veroorzaken.
  7. Psychische aandoeningen: passagiers met gevaar voor psychoses moeten begeleiding hebben die weten hoe er in het geval van gehandeld moet worden.
  8. Een recente operatie: uit voorzorgsmaatregelen voor ontstaan van pijn en infecties na operatie.
  9. Een recente beroerte: door de zuurstofspanning in het hoofd kan een nieuwe beroerte getriggerd worden.
  10. Zwangerschap: na 36 weken zwangerschap mag je niet meer vliegen.

Passagiers die recentelijk een beroerte hebben gehad moeten dit vooraf melden. Door vooraf een melding te maken kan de luchtvaartmaatschappij voorbereidingen treffen. Infectieziektes brengen de veiligheid van andere passagiers in gevaar. Voorbeelden zijn covid-19 of waterpokken. In geval van een infectieziekte mag de luchtvaartmaatschappij je weigeren.

Veiligheidsrisico’s 

Als het personeel je als veiligheidsrisico beschouwt, word je geweigerd. Bijvoorbeeld als je onbehoorlijk gedrag vertoont of jezelf misdraagt tegen het personeel en medepassagiers. Dronkenschap valt in een grijs gebied. Dronken zijn is in een vliegtuig niet verboden. Wanneer je door drank andere mensen gaat lastigvallen of niet meer aanspreekbaar bent en ziek wordt, brengt het de veiligheid in gevaar en kan je geweigerd worden. 

Incomplete reisdocumenten

Om veiligheidsredenen moet iedereen zich voorafgaand aan de vlucht identificeren. Wanneer je vliegticket of andere documentatie niet compleet is bij de gate word je terecht geweigerd. Als je gegevens incompleet zijn kan er niet gecontroleerd worden wie jij bent en of jij wel recht hebt om op de vlucht aanwezig te zijn. Check voor vertrek altijd welke documenten je mee moet nemen om instapweigering te voorkomen.

Mag ik geweigerd worden als mijn vlucht overboekt is?

Als er te veel zitplaatsen verkocht zijn, wordt het aantal passagiers over het maximum heen geweigerd. De luchtvaartmaatschappij zal eerst vragen of er iemand is die er vrijwillig voor kiest om niet mee te gaan. Indien niemand zich meldt, wordt er iemand uitgekozen. Weigering gaat volgens een prioriteitenlijst. Een passagier die alleen reist, wordt eerder geweigerd dan een vrouw die met haar 2 kinderen reist.

Indien je geweigerd wordt om in te stappen omdat je vlucht overboekt is, is het belangrijk dat je aanwezig bent geweest op de luchthaven en dat je bewijs hebt dat je op de vlucht moest zijn, zoals een instapkaart.

Laat de instapweigering door een overboekte vlucht op papier zetten door de luchtvaartmaatschappij, zodat je later kan bewijzen dat je bent geweigerd en wat de reden was voor weigering. Dit dient later als bewijs bij het indienen van een claim.

Geweigerd bij het instappen

Hoogte van de vergoeding bij instapweigering

Volgens de EG 261/2004 heb je recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij uit de EU komt of de vlucht vertrekt vanuit een luchthaven in de EU. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald door de afstand van de vlucht. Hieronder kan je precies zien bij welke afstand welke compensatie hoogte hoort.

Vluchtbestemming binnen de Europese Unie

  • Een vergoeding van € 250,- bij een vlucht <1500 km
  • Een vergoeding van € 400,- bij een vlucht >1500 km

Vluchtbestemming buiten de Europese Unie

  • Een vergoeding van € 250,- bij een vlucht <1500 km
  • Een vergoeding van € 400,- bij een vlucht van 1500 km – 3500 km
  • Een vergoeding van € 600,- bij een vlucht >1500 km

Verminderde vergoeding

Let op dat de vergoeding verlaagt met 50% als het verschil in de aankomsttijd tussen de oorspronkelijke vlucht en de vervangende vlucht minder is dan:

  • 2 uur: alle vluchten van <1500 km
  • 3 uur: alle vluchten binnen de EU >1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 km – 3500 km
  • 4 uur: vluchten >3500 km

Wil je weten bij welke vlucht claim service je het beste een claim kan indienen? Dan kan dat. Vergelijk hier alle vlucht claim services.

Gerelateerde artikelen

vlucht omgeboekt

Vlucht omgeboekt: Compensatie en rechten bij omboeking

Als een luchtvaartmaatschappij je vlucht omboekt, maak je mogelijk aanspraak op een vergoeding van maximaal €600. Een omboeking herken je bijvoorbeeld door een wijziging van het vluchtnummer of aankomstpunt. Bij een vertraging als gevolg van een omboeking is het belangrijk om een claim in te dienen. Wil je weten hoe je een claim indient bij…
Lees meer
luchtvaart blog

Blogs

Vlucht Claim Service Vergelijken informeert van A tot Z als het aankomt op vliegreizen. Leer over de laatste ontwikkelingen in de luchtvaartindustrie, krijg handige tips voor stressvrij reizen en ontdek hoe je je rechten kunt beschermen tijdens vliegreis. Laat ons je gids zijn voor een vlekkeloze en ontspannen reiservaring. Blogonderwerpen
Lees meer