Je rechten bij een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht

Wanneer je met het vliegtuig reist heb je onder Europese wetgeving rechten als passagier. Weinig passagiers zijn bekend met deze consumentenbescherming en daarnaast ontbreekt het vaak aan juridische kennis. Op hoeveel vergoeding heb je nou eigenlijk recht?

Europese wetgeving

Je rechten zijn onder andere vastgelegd in het Verdrag van Montreal en Verordening (EG) 261/2004. Hierin staat dat als je vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt is dat je recht hebt op een vergoeding van € 250,-, € 400,- of € 600,- per passagier. De hoogte van de vergoeding is niet afhankelijk van de ticketprijs maar van de afstand en de bestemming van de vlucht.

Hoogte van de vergoeding

Is je vlucht 3 uur of meer vertraagd en was dit niet het gevolg van een buitengewone omstandigheid, dan heb je recht op een financiële vergoeding.

De hoogte van de vergoedingen zijn vastgelegd in Verordening (EG) 261/2004 en zijn afhankelijk van verschillende variabelen. Je schadevergoeding wordt berekent op basis van de duur van uw vertraging en de afstand van de vlucht. De wetgeving geldt in principe voor zowel alle Nederlandse als alle buitenlandse luchtvaartmaatschappijen, maar indien je vlucht van buiten Europa komt zijn er extra regels waaraan de vlucht moet voldoen. Vlieg je van een niet-Europese bestemming naar een Europese bestemming dan moet de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt Europees zijn om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Vlucht claim service bedrijven houden hier bij het verwerken van je claim rekening mee.

  • €250,- compensatie voor vluchten tot en met 1.500 kilomter
  • €400,- compensatie voor alle overige vluchten binnen Europa
  • €400,- compensatie voor vluchten tussen 1.500 – 3.500 kilometer buiten Europa (gemeten vanaf de luchthaven)
  • €600,- compensatie voor alle overige vluchten

Recht op verzorging

Buiten een financiële vergoeding heb je tijdens het wachten op de luchthaven bij een vertraging, annulering of overboeking allereerst recht op iets te eten en te drinken, een telefoongesprek en indien nodig ook een hotelovernachting. Ook kun je bepaalde kosten die je hebt gemaakt als direct gevolg van de vertraging terug vragen.

Zelf claim indienen?

Je kunt er altijd voor kiezen om zelf een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Helaas sturen deze je vaker het bos in dan dat ze je helpen. Onderzoek van Tros Radar in 2017 liet zien dat airlines vaak slimme trucjes gebruiken om onder het betalen van de compensatie uit proberen te komen. De kans dat je uitbetaald wordt via een vlucht claim service bedrijf is vele malen groter. Bespaar je de frustatie, tijd en moeite en laat je claim behandelen door een gerenommeerde organisatie.

Geld terug bij vertraging?

Je hebt recht op een compensatie voor vertraging van je vlucht, maar je krijgt geen geld terug bij vertraging en je kunt dus geen aanspraak maken op een refund van je ticket.

Alleen bij annuleringen is de luchtvaartmaatschappij verplicht je een nieuwe vlucht aan te bieden, of het originele ticket terug te betalen.

Welke vlucht claim service moet ik kiezen?

Bekijk onze vlucht claim service vergelijker en kies de beste partij van Nederland

Ga naar Keuzehulp