Coronavirus en reizen

Vakantie annuleren corona: dit zijn je rechten

Ben je van plan om te reizen tijdens de coronacrisis? Of is je reis geannuleerd door het coronavirus en wil je weten wat je rechten zijn? Lees hier alles over coronavirus en reizen. 

Reisadvies

Voordat je op vakantie gaat naar het buitenland, is het erg belangrijk om het reisadvies te checken. Hierin wordt aangegeven of het wel verstandig is om te gaan en welke eventuele maatregelen gehanteerd worden.

Her reisadvies wordt bepaald aan de hand van kleurcodes. Hieronder zie je welke kleur wat betekent.

Groen reisadvies: Geen coronamaatregelen die van invloed zijn op je reis dus geen bijzondere veiligheidsrisico’

Geel reisadvies: Coronamaatregelen met beperkte invloed op het dagelijks leven dus let op, veiligheidsrisico’s

Oranje: Het dagelijks leven is ontwricht, mogelijk geldt er een inreisverbod, dus alleen noodzakelijke reizen

Rood: Dit land of gebied is totaal afgesloten zonder uitzicht op in- en uitreizen dus niet reizen

Annulering aan de hand van de kleurcodes

Als je vliegt naar een land waar het code rood is en de reisorganisatie zelf annuleert, dan heb je recht om je geld terug te krijgen.

Als je reist naar een bestemming met code oranje dan kan je het beste contact op nemen met je reisorganisatie. Vraag na of je reis doorgaat of aangepast of geannuleerd moet worden. Als je een pakketreis hebt genomen dan zou je kunnen annuleren als de bestemming gezien wordt als onveilig.

Indien je reist naar een bestemming met code geel, wordt het volgens de rijksoverheid gezien als verantwoord reizen, wel zijn er maatregelen aan de gang tegen het coronavirus. Houd daarom dus het laatste nieuws in de gaten.

Wat als het virus uitbreekt tijdens mijn reis?

De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus vergoedt geen overnachtingen als je op je bestemming moet blijven door een ziekte als het Coronavirus. Dus ook als je hotel in quarantaine is gezet heb je geen recht op overnachtingen die vergoed worden.

Waar mogelijk is moet de reisorganisatie wel hulp en bijstand verlenen en bij code rood ook een terugreis regelen. Indien je terugreis niet kan plaatsvinden, heb je wel recht op 3 gratis overnachtingen.

Luchtvaartmaatschappij annuleert de vlucht door COVID-19

Wanneer de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert gelden er bepaalde regels. Lees hier over annulering door coronavirus met geen negatief reisadvies en annulering door coronavirus met negatief reisadvies of inreisverbod.

Vlucht annulering door COVID-19 zonder negatief reisadvies

Wanneer een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert, heb je volgens EG 261/2004 in de meeste gevallen recht op een teruggave van de ticketkosten. Dit geldt voor vluchten die vanaf een EU-luchthaven vertrekt en voor vluchten die vertrekken naar een EU-land met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Naast de teruggave van de ticketkosten wordt door de luchtvaartmaatschappij ook een reisvoucher aangeboden. De voucher is niet verplicht, je moet ook de mogelijkheid hebben om een andere vlucht te nemen.

Indien de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert en er geen negatief reisadvies geldt, dan heb je recht op teruggave van de ticketkosten en heb je mogelijk recht op compensatie voor het lijden van tijdverlies. 

Indien je 2 weken van tevoren geïnformeerd wordt over de annulering, vervalt het recht op vergoeding van tijdverlies.

Vlucht annulering door COVID-19 met negatief reisadvies of inreisverbod

Indien de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert als gevolg van een negatief reisadvies, heb je recht op teruggave van de ticketkosten maar geen recht op compensatie voor het lijden van tijdverlies. Dit geldt ook als er een inreisverbod is of het ministerie van Buitenlandse Zaken alleen noodzakelijke reizen adviseert.