Vlucht geannuleerd, wat nu?
Is je vlucht geannuleerd? Dat is balen en het zorgt ook voor tijdverlies, stress en extra kosten. In sommige gevallen is er de mogelijkheid om een vergoeding te krijgen voor een geannuleerde vlucht. Wij vertellen je alles over een geannuleerde vlucht.
Wanneer heb je recht op compensatie bij een geannuleerde vlucht?
Alle vluchten die geannuleerd worden vallen onder de EG 261/2004, behalve wanneer de luchtvaartmaatschappij je 14 dagen voor vertrek heeft geïnformeerd dat de vlucht geannuleerd wordt.
De luchtvaartmaatschappijen kunnen ook een alternatieve vlucht aanbieden om zo een vergoeding te voorkomen. De alternatieve vluchten moeten aan de volgende aspecten voldoen:
Waarschuwing van tevoren | Vereisten alternatieve vluchten |
14 dagen | Geen vereisten |
7 – 13 dagen | Je mag max. 2 uur eerder vertrekken en je mag max. 4 uur later aankomen op de eindbestemming van je oorspronkelijke vlucht |
<7 dagen | Je mag max. 1 uur eerder vertrekken en je mag max. 2 uur later aankomen op de eindbestemming van je oorspronkelijke vlucht |
Buitengewone omstandigheden
Voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn: noodweer, sabotage, terrorisme, staking van luchthavenpersoneel of luchtverkeersleiding. Let wel op dat in het geval dat het personeel van de luchtvaartmaatschappij staakt de luchtvaartmaatschappij als verantwoordelijke gezien wordt.
Technische problemen
Het Europese Hof van Justitie geeft aan dat technische problemen niet horen bij buitengewone omstandigheden. Luchtvaartmaatschappijen horen zich daarom te houden aan de EG 261/2004 indien dit het geval is.
Ik had een aansluitende vlucht, wat gebeurt hier mee?
Indien je een reis hebt geboekt met meerdere vluchten, dan is het mogelijk dat de andere vluchten meewegen in je claim. De voorwaarden voor een aansluitende vlucht zijn:
- De vluchten moeten onder 1 boeking vallen
- De vlucht valt onder de EG 261/2004
Indien je vluchten aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk om de vluchten te compenseren.
Bekijk hier wat je rechten zijn bij een vertraagde, overboekte, geweigerde of gemiste vlucht.
Vlucht geannuleerd schadevergoeding
De hoogte van de vergoeding hangt af van 3 factoren: reisafstand, duur van de vertraging (alternatieve vlucht) en of de vlucht binnen of buiten de EU was. Vlucht geannuleerd schadevergoeding? Hieronder is een tabel te zien met daarin de bijbehorende vergoedingen.
< 2 uur | 2 – 3 uur | 3 – 4 uur | > 4 uur | Nooit aangekomen | Afstand |
€ 125,- | € 250,- | € 250,- | € 250,- | € 250,- | < 1.500 km |
€ 200,- | € 200,- | € 400,- | € 400,- | € 400,- | Internet EU-vluchten > 1.500 km |
€ 200,- | € 200,- | € 400,- | € 400,- | € 400,- | Niet interne EU-vluchten 1.500 – 3.500 km |
€ 300,- | € 300,- | € 300,- | € 600,- | € 600,- | Niet interne EU-vluchten > 3.500 km |
Wat moet ik doen als mijn vlucht geannuleerd is?
Het moment dat je vlucht geannuleerd is kan stressvol zijn, daarom hebben wij hier een lijst met daarin wat je kan doen indien je vlucht geannuleerd is. Bekijk ook hoe je je vlucht kan checken bij een claimproces.
- Bewaar al je reisdocumenten
Je reisdocumenten zijn erg belangrijk voor het indienen van de claim. Je reisdocumenten zoals een instapkaart of boekingsnummer kunnen worden gebruikt als bewijs. Zorg er daarom dus voor dat je deze documenten altijd goed bewaart.
- Vraag om informatie rondom je geannuleerde vlucht
Vraag naar de reden van annulering. Zo weet je meteen of je te maken hebt met buitengewone omstandigheden of niet. Dit ga je nodig hebben bij het claimen van de vergoeding.
- Vraag naar de compensatie mogelijkheden
Indien je niet meer verder wilt reizen heb je de mogelijkheid om een retourvlucht vergoed te krijgen. Vraag daarom altijd na welke mogelijkheden er zijn in verband met de compensatie.
- Noteer de tijden
Het is erg belangrijk om te noteren wanneer je aangekomen bent op het vliegveld. Let op dat je de tijd noteert wanneer de deuren van het vliegtuig worden geopend. Dit is belangrijk omdat wanneer je de claim in gaat dienen je minimaal 2 uur later bent aangekomen op de eindbestemming.
- Aanvaard geen aanbiedingen
Neem geen aanbiedingen aan waardoor je misschien de kans op vergoeding mis loopt.
- Overnachting indien nodig
Indien het nodig is om te overnachten in afwachting van een andere vlucht naar je bestemming, moet de luchtvaartmaatschappij de kosten dekken.
- Bewaar alle rekeningen
Rekeningen dienen als bewijs.