Vlucht geannuleerd, wat nu?
Is je vlucht geannuleerd? Dat is balen en het zorgt ook voor tijdverlies, stress en extra kosten. In sommige gevallen is er de mogelijkheid om een vergoeding te krijgen voor een geannuleerde vlucht. Op deze pagina lees je wat je rechten zijn, wanneer deze gelden, welke compensaties hierbij horen en hoe je er aanspraak op maakt.
Wanneer heb je recht op compensatie bij een geannuleerde vlucht?
Als je vlucht wordt geannuleerd heb je recht op een vergoeding hebt of een andere vorm van compensatie. Of je recht op een vergoeding of compensatie hebt, hangt af van een aantal feiten. Hier zijn 5 punten die je kunnen vertellen of je recht op compensatie hebt:
- De luchtvaartmaatschappij annuleert de vlucht. Als je zelf de vlucht annuleert, door welke reden dan ook, is dat jouw schuld.
- De vliegtickets zijn gekocht bij een luchtvaartmaatschappij of reisbureau gekocht, niet verkregen uit bijvoorbeeld een winactie.
- Het is een Europese luchtvaartmaatschappij of je vertrekt vanuit een EU-land, Zwitserland, IJsland, Verenigd Koninkrijk of Noorwegen.
- Je hebt een bevestiging van de reservering.
- Je beschikt over de reisdocumentatie zoals het vluchtnummer en los vliegticket.
Als jouw situatie niet aan de hierboven benoemde punten voldoet, is de kans klein dat je recht op compensatie hebt.
Alternatieve vlucht
Alle vluchten die geannuleerd worden vallen onder de EG 261/2004 wetgeving. Als de luchtvaartmaatschappij 2 weken voor vertrek heeft geïnformeerd dat de vlucht is geannuleerd zijn zij niet verplicht een financiële compensatie aan te bieden.
Luchtvaartmaatschappijen kunnen ook een alternatieve vlucht als vorm van compensatie aanbieden. De alternatieve vlucht moet aan de volgende aspecten voldoen:
Waarschuwing van tevoren | Vereisten alternatieve vluchten |
14 dagen | Geen vereisten |
7 – 13 dagen | Je mag max. 2 uur eerder vertrekken en je mag max. 4 uur later aankomen op de eindbestemming van je oorspronkelijke vlucht |
<7 dagen | Je mag max. 1 uur eerder vertrekken en je mag max. 2 uur later aankomen op de eindbestemming van je oorspronkelijke vlucht |
Buitengewone omstandigheden
Wanneer een vlucht geannuleerd moet worden door een oorzaak buiten de macht van de luchtvaartmaatschappij om, spreken we van een buitengewone omstandigheid. In dit soort gevallen staat de luchtvaartmaatschappij in zijn recht en hoeft er geen vergoeding aan de passagiers te worden uitgekeerd.
Voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn:
- Weersomstandigheden zoals hevige storm.
- Stakingen van luchthavenpersoneel: als het personeel van de luchtvaartmaatschappij zelf staakt zijn de luchtvaartmaatschappijen wel verantwoordelijk.
- Politieke onrust zoals oorlog.
- Veiligheidsrisico’s: als de veiligheid van passagiers in gevaar raakt.
- Medische noodlanding: bijvoorbeeld als een passagier een hartaanval krijgt en de vlucht daardoor niet jouw vertrekplaats haalt.
- Terrorisme: als er een terroristische aanval op de luchthaven is.
Technische problemen
Het Europese Hof van Justitie geeft aan dat technische problemen niet horen bij buitengewone omstandigheden. Luchtvaartmaatschappijen horen zich daarom te houden aan de EG 261/2004 indien dit het geval is. Als een vlucht is geannuleerd door slecht onderhoudt, ligt de schuld bij de luchtvaartmaatschappij.
Ik had een aansluitende vlucht, wat gebeurt hier mee?
Indien je een reis hebt geboekt met meerdere vluchten, dan is het mogelijk dat de andere vluchten meewegen in je claim. De voorwaarden voor een aansluitende vlucht zijn:
- De vluchten moeten onder 1 boeking vallen
- De vlucht valt onder de EG 261/2004 wetgeving
Voldoen jouw aansluitende vluchten aan deze voorwaarden, is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk om de vluchten te compenseren. Is je vlucht niet geannuleerd maar vertraagd, overboekt of ben je geweigerd of heb je de vlucht gemist? Bekijk dan welke rechten hiervoor gelden.
Compensatie bij geannuleerde vlucht
Geannuleerde vluchten die aan de eerder vernoemde eisen voldoen moeten financieel gecompenseerd worden met een bedrag dat kan oplopen tot €300.
De hoogte van de vergoeding hangt af van 3 factoren:
- Reisafstand
- Duur van de vertraging vlucht
- Is de vlucht binnen of buiten de EU
Hieronder staan de bijbehorende vergoedingen.
< 2 uur | 2 – 3 uur | 3 – 4 uur | > 4 uur | Nooit aangekomen | Afstand |
€ 125,- | € 250,- | € 250,- | € 250,- | € 250,- | < 1.500 km |
€ 200,- | € 200,- | € 400,- | € 400,- | € 400,- | Interne EU-vluchten > 1.500 km |
€ 200,- | € 200,- | € 400,- | € 400,- | € 400,- | Niet interne EU-vluchten 1.500 – 3.500 km |
€ 300,- | € 300,- | € 300,- | € 600,- | € 600,- | Niet interne EU-vluchten > 3.500 km |
Wat moet ik doen als mijn vlucht geannuleerd is?
Het moment dat je vlucht geannuleerd is kan stressvol zijn, daarom hebben wij hier een lijst met daarin wat je kan doen indien je vlucht geannuleerd is. Bekijk ook hoe je je vlucht kan checken bij een claimproces.
1. Bewaar al je reisdocumenten
Je reisdocumenten zijn erg belangrijk voor het indienen van de claim. Je reisdocumenten zoals een Ticket of boekingsnummer kunnen worden gebruikt als bewijs. Zorg er daarom dus voor dat je deze documenten altijd goed bewaart.
2. Vraag om informatie rondom je geannuleerde vlucht
Vraag naar de reden van annulering. Zo weet je meteen of je te maken hebt met buitengewone omstandigheden of niet. Dit ga je nodig hebben bij het claimen van de vergoeding. Informatie kun je op de luchthaven aan de servicebalie, telefonisch of online bij de luchtvaartmaatschappij zelf opvragen.
3. Vraag naar de compensatie mogelijkheden
Indien je niet meer verder wilt reizen heb je de mogelijkheid om een retourvlucht vergoed te krijgen. Vraag daarom altijd na welke mogelijkheden er zijn in verband met de compensatie. Voor je akkoord gaat met een compensatie is het belangrijk om eerst te controleren waar je allemaal recht op hebt.
4. Noteer de tijden
Het is erg belangrijk om te noteren wanneer je aangekomen bent op het vliegveld. Let op dat je de tijd noteert wanneer de deuren van het vliegtuig worden geopend. Dit is belangrijk omdat een claim indienen alleen kan wanneer je 2 uur vertraging of meer hebt.
5. Aanvaard geen aanbiedingen
Neem geen aanbiedingen aan waardoor je misschien de kans op vergoeding mis loopt.
6. Overnachting indien nodig
Indien het door de opgelopen vertraging nodig is om te overnachten in afwachting van een vervangende vlucht naar je bestemming, moet de luchtvaartmaatschappij de kosten dekken.
7. Bewaar alle rekeningen
Bewaar van alle kosten die je maakt naar aanleiding van de vertraging, een bon of de online afschrijvingen. Deze vormen van bewijs zijn nodig bij het declareren en gelden als bewijs voor de luchtvaartmaatschappijen dat je deze kosten ook echt hebt moeten maken.