Vlucht geannuleerd

Vlucht geannuleerd, wat nu?

Is je vlucht geannuleerd? Dat is balen en het zorgt ook voor tijdverlies, stress en extra kosten. In sommige gevallen is er de mogelijkheid om een vergoeding te krijgen voor een geannuleerde vlucht. Wij vertellen je alles over een geannuleerde vlucht.

Wanneer heb je recht op compensatie bij een geannuleerde vlucht?

Alle vluchten die geannuleerd worden vallen onder de EG 261/2004, behalve wanneer de luchtvaartmaatschappij je 14 dagen voor vertrek heeft geïnformeerd dat de vlucht geannuleerd wordt. 

De luchtvaartmaatschappijen kunnen ook een alternatieve vlucht aanbieden om zo een vergoeding te voorkomen. De alternatieve vluchten moeten aan de volgende aspecten voldoen:

Waarschuwing van tevorenVereisten alternatieve vluchten
14 dagen Geen vereisten
7 – 13 dagenJe mag max. 2 uur eerder vertrekken en je mag max. 4 uur later aankomen op de eindbestemming van je oorspronkelijke vlucht
<7 dagenJe mag max. 1 uur eerder vertrekken en je mag max. 2 uur later aankomen op de eindbestemming van je oorspronkelijke vlucht

Buitengewone omstandigheden

Voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn: noodweer, sabotage, terrorisme, staking van luchthavenpersoneel of luchtverkeersleiding. Let wel op dat in het geval dat het personeel van de luchtvaartmaatschappij staakt de luchtvaartmaatschappij als verantwoordelijke gezien wordt. 

Technische problemen

Het Europese Hof van Justitie geeft aan dat technische problemen niet horen bij buitengewone omstandigheden. Luchtvaartmaatschappijen horen zich daarom te houden aan de EG 261/2004 indien dit het geval is. 

Ik had een aansluitende vlucht, wat gebeurt hier mee?

Indien je een reis hebt geboekt met meerdere vluchten, dan is het mogelijk dat de andere vluchten meewegen in je claim. De voorwaarden zijn:

  • De vluchten moeten onder 1 boeking vallen
  • De vlucht valt onder de EG 261/2004

Indien je vluchten aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk om de vluchten te compenseren. 

Bekijk hier wat je rechten zijn bij een vertraagde, overboekte, geweigerde of gemiste vlucht.

Verdrietig door geannuleerde vlucht

Hoogte van vergoeding bij vlucht annulering

De hoogte van de vergoeding hangt af van 3 factoren: reisafstand, duur van de vertraging (alternatieve vlucht) en of de vlucht binnen of buiten de EU was. Hieronder is een tabel te zien met daarin de bijbehorende vergoedingen.

< 2 uur2 – 3 uur3 – 4 uur> 4 uurNooit aangekomenAfstand
€ 125,-€ 250,-€ 250,-€ 250,-€ 250,-< 1.500 km 
€ 200,-€ 200,-€ 400,-€ 400,-€ 400,-Internet EU-vluchten > 1.500 km
€ 200,-€ 200,-€ 400,-€ 400,-€ 400,-Niet interne EU-vluchten 1.500 – 3.500 km
€ 300,-€ 300,-€ 300,-€ 600,-€ 600,-Niet interne EU-vluchten > 3.500 km

Wat moet ik doen als mijn vlucht geannuleerd is?

Het moment dat je vlucht geannuleerd is kan stressvol zijn, daarom hebben wij hier een lijst met daarin wat je kan doen indien je vlucht geannuleerd is.

  1. Bewaar al je reisdocumenten

Je reisdocumenten zijn erg belangrijk voor het indienen van de claim. Je reisdocumenten zoals een instapkaart of boekingsnummer kunnen worden gebruikt als bewijs. Zorg er daarom dus voor dat je deze documenten altijd goed bewaart.

  1. Vraag om informatie rondom je geannuleerde vlucht

Vraag naar de reden van annulering. Zo weet je meteen of je te maken hebt met buitengewone omstandigheden of niet. Dit ga je nodig hebben bij het claimen van de vergoeding.

  1. Vraag naar de compensatie mogelijkheden

Indien je niet meer verder wilt reizen heb je de mogelijkheid om een retourvlucht vergoed te krijgen. Vraag daarom altijd na welke mogelijkheden er zijn in verband met de compensatie.

  1. Noteer de tijden 

Het is erg belangrijk om te noteren wanneer je aangekomen bent op het vliegveld. Let op dat je de tijd noteert wanneer de deuren van het vliegtuig worden geopend. Dit is belangrijk omdat wanneer je de claim in gaat dienen je minimaal 2 uur later bent aangekomen op de eindbestemming.

  1. Aanvaard geen aanbiedingen

Neem geen aanbiedingen aan waardoor je misschien de kans op vergoeding mis loopt. 

  1. Overnachting indien nodig

Indien het nodig is om te overnachten in afwachting van een andere vlucht naar je bestemming, moet de luchtvaartmaatschappij de kosten dekken.

  1. Bewaar alle rekeningen

Rekeningen dienen als bewijs. 

Gerelateerde artikelen

Bagage claim

Bagage kwijt of vertraagd?

Helaas is de kans dat je bagage kwijt of vertraagd is groot. Dagelijks raken er ongeveer 60.000 koffers kwijt. Natuurlijk heb je als vliegtuigpassagier rechten. Binnen Europa staan de rechten vastgelegd in de Verordening 889/2002. Wat moet ik doen als mijn koffer kwijt is? Indien je koffer niet te vinden is op de bagageband, dan…
Lees meer
Coronavirus en reizen

Vakantie annuleren corona: dit zijn je rechten

Ben je van plan om te reizen tijdens de coronacrisis? Of is je reis geannuleerd door het coronavirus en wil je weten wat je rechten zijn? Lees hier alles over coronavirus en reizen.  Reisadvies Voordat je op vakantie gaat naar het buitenland, is het erg belangrijk om het reisadvies te checken. Hierin wordt aangegeven of…
Lees meer