vlucht gemist

Vlucht gemist: wat nu?

Vlucht gemist? Het kan natuurlijk iedereen weleens gebeuren. Soms is het mogelijk om overgeboekt te worden op een vervangende vlucht of om een nieuw ticket te kopen voor een nieuwe vlucht. Het verschilt per luchtvaartmaatschappij hoe reisaanbieders hiermee omgaan.

Gemiste vlucht, wat zijn mijn rechten?

Als je een vlucht mist is het belangrijk om je te melden aan de balie van de luchtvaartmaatschappij. Alle Europese luchtvaartmaatschappijen dienen zich te houden aan de verordening die in Europa is opgesteld.

Is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor de gemiste vlucht? Dan heb je het recht om door de luchtvaartmaatschappij ontzorgd te worden. Afhankelijk van de vertraging krijg je eten, drinken en een slaapplaats op kosten van de luchtvaartmaatschappij. In sommige gevallen heb je als passagier ook recht op een financiële compensatie door de vertraging.

Bekijk hier wat je rechten zijn bij een vertraagde, overboekte of geweigerde vlucht.

vlucht gemist

Gemiste aansluiting

De luchtmaatschappij moet zich houden aan de Europese verordening 261/2004. Dit betekent dat de luchtvaartmaatschappij verplicht is om een vervangende vlucht te regelen als jij je vlucht mist bij een gemiste aansluiting.

Wanneer je helemaal niet meer op je eindbestemming kan komen door een gemiste aansluiting, dan dient de luchtvaartmaatschappij je een terugvlucht aan te bieden, zodat je terug kan komen vanaf je vertrekpunt.

Rechten bij een overstap buiten Europa

Als je twee aansluitende vluchten hebt kan het een andere vlucht vertragen. Je zult dan niet je vlucht missen, maar het kan wel aankomen op drie uur vertraging tot het aankomen op je eindbestemming.

In mei 2018 is er bepaald dat passagiers maximaal 600 euro hiervoor vergoed kunnen krijgen. Dit is ook het geval als je een Europees land verlaat en de overgang buiten de EU plaatsvindt.

Consequenties van een gemiste vlucht

Als het jouw eigen schuld is dat je de vlucht hebt gemist, dan ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de kosten.

Boek jij een nieuw ticket? Soms kan het zorgen van je heenvlucht ervoor zorgen dat je terugvlucht automatisch geannuleerd wordt, check daarom bij het boeken van je nieuwe vlucht goed of je terugvlucht niet geannuleerd is.


Vlucht gemist door lange wachtrijen

Iedereen kent het wel. Lange wachtrijen op het vliegveld en lang moeten wachten voor je vlucht.

Zo nu en dan kunnen deze ophoudingen ervoor zorgen dat je je vlucht mist. Het is belangrijk dat je ruim op tijd aanwezig bent op de luchthaven om te voorkomen dat je een vlucht misloopt. Voordat je vertrekt, is het belangrijk dat je ongeveer drie uur van tevoren aanwezig te zijn op het vliegveld om te voorkomen dat vluchten worden gemist.


Heb ik recht op een vervangende vlucht?

Volgens de Europese verordening 261/2004 heb je recht op een vervangende vlucht. Als jij je aansluitende vlucht gemist hebt is de luchtvaartmaatschappij verplicht om voor vervanging te zorgen.

Vlucht gemist

Heb ik recht op vergoeding bij een gemiste vlucht?

Bij een gemiste vlucht heb je mogelijk kans op een compensatie. Als je meer dan drie uur tijdsverlies hebt opgelopen door het missen van je vlucht, dan heb je recht op een vergoeding van € 600. Hierbij is het wel belangrijk dat je vliegt met een vliegmaatschappij uit Europa of vanuit Europa vliegt naar een land buiten Europa. De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de afstand.

Hoogte van de vergoeding bij een gemiste vlucht

Vluchtbestemming binnen de Europese Unie

–   Een vergoeding van € 250,- bij een vlucht <1500 km

–   Een vergoeding van € 400,- bij een vlucht >1500 km

Vluchtbestemming buiten de Europese Unie

–   Een vergoeding van € 250,- bij een vlucht <1500 km

–   Een vergoeding van € 400,- bij een vlucht van 1500 km – 3500 km

–   Een vergoeding van € 600,- bij een vlucht >1500 km

Bij vertragingen tussen drie en vier uur en een afstand groter dan 3500 kilometer, komt u in aanmerking voor 50% van de compensatie.

Vlucht gemist door buitengewone omstandigheden

Een vlucht heeft vaak vertraging door buitengewone omstandigheden. Meestal heb je in het geval van een buitengewone omstandigheid geen recht op een vergoeding. Voorbeelden van een buitengewone omstandigheid zijn: stakingen door luchtverkeersleiding, noodweer of als er noodlanding moet worden gemaakt door een vliegtuig.

De reden dat je hiervoor meestal geen vergoeding terugkrijgt, is omdat de luchtvaartmaatschappij zelf geen invloed heeft op wanneer buitengewone omstandigheden zich gaan afspelen. De luchtvaartmaatschappij is wél verantwoordelijk voor eten, drinken en een eventuele overnachting bij het missen van je vlucht door een buitengewone omstandigheid.

Vlucht gemist claim indienen?

Een claim kan je op meer manieren indienen. Dit kan je doen via een claim service of via de luchtvaartmaatschappij zelf.

Het is belangrijk om alle belangrijke documenten te bewaren van je oorspronkelijke boeking zoals e-tickets en instapkaarten, de oorzaak van de wijziging, datum van de wijziging en de aankomst op de vlucht.

Als je een vergoeding gaat aanvragen is het handig om foto’s te maken van de wijziging om te kunnen gebruiken als bewijsmateriaal.

Je kunt zelf een claim indienen of dit voor je laten doen door een vlucht claim service. Beiden hebben voor- en nadelen. We hebben dit voor je op een rijtje gezet in onderstaande tabel.

ZelfVlucht claim service
Waar heb je recht op?Tot € 600 p.p.Tot € 600 p.p. – servicekosten
Wordt een juridische procedure gestart?

✔️
Kost het iets?❌✔️✔️
Kost het weinig tijd?✔️
Ervaring met EG 261/2004✔️
Sta je sterk in een juridische procedure?
✔️

Wil je toch liever een claim laten uitvoeren via een vlucht claim service? Bekijk dan hier onze vlucht claim services. Bekijk bijvoorbeeld één van de services: EUclaim, Airhelp of Vlucht-Vertraagd.