man wacht op vliegveld omdat zijn vlucht vertraagd is

VLUCHT VERTRAAGD: 6 essentiële tips die je niet mag missen

Als je vlucht vertraagd is, dan is het belangrijk dat je eerst informatie opvraagt voordat je gaat handelen. Het is namelijk niet altijd de schuld van de luchtvaartmaatschappij dat je vlucht vertraagd is. In dat geval zijn zij ook niet verplicht een vergoeding te geven. Wij hebben voor je uitgezocht wat je moet doen op het moment van vertraging, welke vluchten gedekt worden, de hoogte van de mogelijke vergoeding en wanneer je vlucht in aanmerking komt voor compensatie. Ook leggen wij in detail uit hoe je een claim indient bij een vlucht claim service.

Vlucht vertraagd: wat moet ik nu doen?

Als je vlucht vertraagd is, is het in eerste instantie zaak om informatie te vragen over de oorzaak en duur van de vertraging bij het luchthavenpersoneel. Wanneer de vertraging langer duurt dan 3 uur dan kun je een claim indienen. Gebruik daarbij onderstaande tips.

1. Bewaar al je reisdocumenten

Als je een claim wilt indienen is het belangrijk dat je jouw reisdocumenten, zoals een vliegticket, bewaart met daarop je vluchtgegevens.

Heb je jouw instapkaart weggegooid of ben je simpelweg de instapkaart kwijtgeraakt? Het boekingsnummer krijg je altijd via de mail waarmee je de boeking hebt gedaan binnen. Heb je de mail niet meer? Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij, zij hebben vaak servicebalies op de lichthavens.

2. Vraag om informatie 

Een luchtvaartmaatschappij is niet altijd genoodzaakt om een vertraagde vlucht te vergoeden. Onder normale omstandigheden moet een luchtvaartmaatschappij een vergoeding aan passagiers uitbetalen wanneer de vlucht met meer dan 3 uur is vertraagd. Als de vlucht vertraging heeft opgelopen door een buitengewone omstandigheid, zoals een zware storm, vervalt de plicht om een vergoeding uit te betalen. Het is dus verstandig om eerst informatie op te vragen voordat je kosten gaat maken die je later wilt laten vergoeden, terwijl je er helemaal geen recht op hebt.

3. Tijd bijhouden

Bij een vertraging is het belangrijk om tijden te noteren om te bepalen hoe lang de vertraging precies is. De tijden die belangrijk zijn om te noteren zijn de vertrektijd, aankomsttijd en aangegeven duur van de vertraging.

Let op! De aankomsttijd op de eindbestemming is het moment dat het vliegtuig stilstaat en de deuren heeft geopend, dus niet als het vliegtuig geland is. Dit geldt ook voor het vertrek. Pas als de laatste passagiers zijn ingestapt, de deuren gesloten zijn, en het vliegtuig van de gate wordt weggeduwd, gaat de vertrektijd in.

4. Onderteken of accepteer geen aanbiedingen

Vaak bieden luchtvaartmaatschappijen reisvouchers of andere aanbiedingen voor bijvoorbeeld een nieuwe vlucht aan als compensatie voor een vertraagde vlucht. Wanneer je een aangeboden compensatie aanneemt kan je geen andere compensatie claimen, je rechten vervallen in dit geval. Schakel daarom hulp in van een vlucht claim service, zodat jij weet of je een vergoeding krijgt. 

5. Wachten of annuleren?

Heb je meer dan 5 uur vertraging? Dan mag je er voor kiezen om niet verder te reizen. Je hebt recht op vergoeding van de vertraagde vlucht. Je hebt ook recht op een retourvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt, deze vlucht is op kosten van de luchtvaartmaatschappij.

Weet je na een bepaade tijd al dat je vlucht meer dan 5 uur vertraging gaat oplopen, dan hoef je deze tijd niet op het vliegeld uit te zitten. Wel is het verstandig om in de buurt van de luchthaven te blijven. Als de vlucht toch binnen 5 uur arriveert en je de vlucht niet haalt omdat je van de luchthaven weg bent gegaan is het je eigen schuld.

6. Bewaar rekeningen

Om extra gemaakte kosten tijdens het wachten terug te krijgen van de luchtvaartmaatschappij, bewaar je de bonnen van je aankopen als bewijs. Dit mag een papieren bon of een digitale afschrijving zijn.

Voordat je kosten maakt, is het belangrijk om eerst te informeren wat voor type gemaakte kosten vergoed worden en welke niet. Koop je een tandenborstel en tandpasta, dan worden ze vergoed. Koop je een boek om de tijd te doden krijg je het niet vergoed, dit wordt niet als essentieel gezien.

Bord met vertraagde vluchten waar een vrouw voor staat

Vlucht vertraagd: welke vlucht wordt gedekt?

Welke vluchten worden gedekt bij een vertraging staat in de EG 261/2004 verordening. Vluchten van of naar een land uit de Europese Unie, Zwitserland en Noorwegen worden gedekt. Bekijk in de onderstaande grafiek wanneer je recht hebt op vergoeding bij een vertraagde vlucht.

RouteEU- LuchtvaartmaatschappijGeen EU-luchtvaartmaatschappij
Vertrek in de EU, aankomst in de EURecht op geld terugGedekt voor een vergoeding
Vertrek in de EU, aankomst buiten de EUGedekt voor een vergoedingGedekt voor een vergoeding
Vertrek buiten de EU, aankomst in de EUGedekt voor een compensatieNiet gedekt voor compensatie
Vertrek buiten de EU, aankomst buiten de EUGeen recht op geld terugNiet gedekt voor geld terug

De regelingen gelden ook voor je aansluitende vlucht en vervangende vlucht.

Hoe wordt de vergoeding van een vertraagde vlucht berekend?

De vergoeding van een vertraagde vlucht hangt af van twee aspecten:

  1. De duur van de vertraging
  2. De afstand van de vlucht

Als je vlucht minder dan 3 uur vertraging heeft, heb je geen recht op vergoeding.  Indien je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is kan de vergoeding oplopen van € 250 tot € 600. Je kan makkelijk een claim indienen via een van onze aangegeven claim services. Hieronder is een overzicht met vergoedingen weergegeven.  

Duur van de vertragingVluchtafstand
Minder dan 3 uur3 tot 4 uurMeer dan 4 uurNooit aangekomen
€ 0,-€ 250,-€ 250,-€ 250,-<1500 km
€ 0,-€ 400,-€ 400,-€ 400,-Binnen de EU >1500 km
€ 0,-€ 400,-€ 400,-€ 400,-Van of naar de EU 1500 km tot 3500 km
€ 0,-€ 300,-€ 600,-€ 600,-Van of naar de EU >3500 km 

Verschillende vormen van compensatie

Een vertraging kan zorgen voor onkosten, zoals een overnachting als je volgende vlucht pas de volgende dag is, eten en drinken of het omboeken van je transfer op de aankomst locatie. Hiervoor zijn allemaal regels vastgesteld waaraan jij als consument aanspraak op kunt maken.

Eten en drinken op de kosten van de luchtvaartmaatschappij 

Indien je vlucht meer dan 2 uur vertraagd is en je langer moet wachten op de luchthaven, dan is het de plicht van de luchtvaartmaatschappij om de wachttijd zo comfortabel mogelijk te maken voor de passagier.

Overnachten in hotel door vertraging

Vertrekt er door de vertraging pas de volgende dag een vlucht naar de bestemming, dan moet je in een hotel overnachten. De kosten die je maakt voor de hotelovernachting en het vervoer van en naar het hotel moet de luchtvaartmaatschappij dekken.

Bagage vertraagd

Naast de vertraging van je vlucht kan natuurlijk ook je bagage kwijt of vertraagd zijn, in dit geval gelden weer andere regels. Als je koffer vertraagd is, heb je recht op vergoeding van noodzakelijke artikelen zoals kleding en verzorgingsproducten. Wanneer je koffer kwijt is loopt de vergoeding op tot een maximumbedrag van €1300.

Buitengewone omstandigheden

Niet alle vertragingen zijn te voorkomen. In zulke gevallen spreken we van overmacht door buitengewone omstandigheden. In de onderstaande voorbeelden geldt overmacht en is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht een vergoeding te betalen.

  1. Extreme weersomstandigheden: wanneer het KNMI stormen een naam geeft wordt het weer pas extreem. Bij sneeuwval geldt het alleen als er bij jouw vlucht geen voorzorgsmaatregelen getroffen zijn en andere vluchten gewoon doorgaan.
  2. Stakingen van luchthavenpersoneel: een luchtvaartmaatschappij zoals Lufthansa staakt bijna elk jaar, omdat het personeel niet tevreden is met de arbeidsvoorwaarden.
  3. Noodlanding: als een vliegtuig tijdens de vlucht technische falen ondergaat, passagier directe medische hulp nodig heeft of als er brand in de cabine ontstaat.
  4. Veiligheidsrisico’s: bijvoorbeeld bij een melding van terrorisme.
  5. Medisch noodgeval: bij een hartaanval of verwonding met veel bloedverlies. De stewardessen zullen de situatie beoordelen en bepalen of een noodlanding nog van toepassing is.
Wachten op vertraagde vlucht

Zelf een claim indienen of uitbesteden?

Je kan een claim het beste bij een claim service indienen, omdat zij vakkennis hebben over je rechten. Het is altijd mogelijk om een claim zelf in te dienen. Dit kan door contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij waarbij je de vertraging hebt opgelopen.

Kies je voor een vlucht claim service? Geef het dan de volgende gegevens:

  • E-tickets
  • Instapkaarten
  • Oorzaak van de vertraging
  • Vertrektijd
  • Aankomsttijd op je eindbestemming

Maak eventueel foto’s van de schermen waar de vertraging op staat, dit kan gebruikt worden als bewijsmateriaal.

Dit zijn de voordelen van een vlucht claim service.

Wie dient de claim in?ZelfVlucht claim service
Recht op financiële compensatie?✔️✔️
Wordt een juridische procedure gestart?

✔️
Kost het geld?✔️
Kost het veel tijd?✔️
Ervaring met EG 261/2004✔️
Sta je sterk in een juridische procedure?✔️

Wil je toch liever een claim indienen via een vlucht claim service? Bekijk dan hier onze vlucht claim services.

Hoe dien je een claim in via de luchtvaartmaatschappij zelf?

Via de website van de luchtvaartmaatschappij waarbij je de vertraging hebt opgelopen kan je een claim indienen. Een andere mogelijkheid is om een klachtenformulier in te vullen en op te sturen naar de luchtvaartmaatschappij.

Lees hier alles over het indienen van een claim bij de verschillende luchtvaartmaatschappij.

Hoe dien je een claim in via een vlucht claim service?

Om een duidelijk beeld te geven van het claimproces, hebben wij een aantal stappen voor je op een rijtje gezet. 

1. Check je rechten

Vul op de website van een vlucht claim service je vluchtgegevens in en controleer gratis of je recht hebt op een vergoeding. Je krijgt binnen een aantal minuten te zien of je in aanmerking komt voor een vergoeding. 

2. Claim indienen

Kom je in aanmerking voor een vergoeding, dan kan je meteen je eigen passagiersgegevens indienen. Dit kan ook voor meerdere passagiers als dit het geval is. 

Wanneer je een claim hebt ingediend gaat de vlucht claim service aan de slag met je claim en handelen zij alles af met de luchtvaartmaatschappij en zorgen zij ervoor dat de luchtvaartmaatschappij niet onder je passagiersrechten uit kunnen komen en je de vergoeding ontvangt waar je recht op hebt. 

3. Aan de slag

Zodra de geldigheid is vastgesteld van de claim, gaan de experts van de claim service aan de slag met het opstellen van document met daarin juridische aspecten die nodig zijn voor het claimen van de compensatie. 

Vaak geven luchtvaartmaatschappijen aan dat er sprake was van buitengewone omstandigheden en weigeren om de vergoeding uit te betalen. Door de kennis van de vlucht claim services kunnen zij elk argument van de luchtvaartmaatschappij controleren. 

4. Indien nodig: een gerechtelijke procedure

Indien de luchtvaartmaatschappij weigert de vergoeding uit te betalen en jij daar volgens de claim service wel recht op hebt wordt er door de advocaten van de vlucht claim service een rechtszaak aangespannen tegen de luchtvaartmaatschappij. 

5. Vergoeding claimen

Indien de claim is goedgekeurd en de luchtvaartmaatschappij de claim uitbetaald wordt de vergoeding toegekend. De vlucht claim service zal de vergoeding, na aftrek van hun compensatie, naar je overmaken. 

Wil je weten welke claim service het beste bij jou past? Dan kan dat. Vergelijk zelf de claim services.

Wat is de EG 216/2004 wetgeving?

De EG 261/2004 is een Europese verordening die regels stelt ter bescherming van vliegtuigpassagiers die te maken hebben met een instapweigering, annulering of vertraging tijdens hun vlucht. De EG 261/2004 geldt voor landen die deel uitmaken van de Europese Unie, Zwitserland en Noorwegen. 

In de verordening wordt onder andere aangegeven dat luchtvaartmaatschappijen financieel verantwoordelijk zijn wanneer een vlucht verstoord wordt door een aan hen te wijten fouten.

Gerelateerde artikelen

vlucht omgeboekt

Vlucht omgeboekt: Compensatie en rechten bij omboeking

Als een luchtvaartmaatschappij je vlucht omboekt, maak je mogelijk aanspraak op een vergoeding van maximaal €600. Een omboeking herken je bijvoorbeeld door een wijziging van het vluchtnummer of aankomstpunt. Bij een vertraging als gevolg van een omboeking is het belangrijk om een claim in te dienen. Wil je weten hoe je een claim indient bij…
Lees meer
luchtvaart blog

Blogs

Vlucht Claim Service Vergelijken informeert van A tot Z als het aankomt op vliegreizen. Leer over de laatste ontwikkelingen in de luchtvaartindustrie, krijg handige tips voor stressvrij reizen en ontdek hoe je je rechten kunt beschermen tijdens vliegreis. Laat ons je gids zijn voor een vlekkeloze en ontspannen reiservaring. Blogonderwerpen
Lees meer