Wachten op airport scaled

Vlucht vertraagd, wat moet ik nu doen?

Is je vlucht vertraag? Wat moet je nu doen? Helaas gebeurt het vaak dat een vlucht vertraging heeft. In veel gevallen heb je recht op een vergoeding, maar helaas gaat dat niet altijd zo makkelijk bij een vliegtuigmaatschappij. 

Wij hebben voor je uitgezocht wat je moet doen op het moment van vertraging, welke vluchten gedekt worden, de hoogte van de mogelijke vergoeding, wanneer je vlucht in aanmerking komt voor compensatie en op welke manieren je een claim kan indienen.

Bekijk hier wat je rechten zijn bij een geannuleerde, overboekte, geweigerde of gemiste vlucht.

Vlucht vertraagd: en nu?

Daar sta je dan op het vliegveld met de informatie dat je vlucht vertraagd is. Wat moet je nu doen? Wij hebben een aantal stappen voor u op een rijtje gezet zodat je weet wat je moet doen bij een vertraagde vlucht en wat belangrijk is om te weten.

Bewaar al je reisdocumenten.

Indien je later een claim wilt indienen is het erg belangrijk om de reisdocumenten te bewaren. Zonder de reisdocumenten wordt het lastig om een claim in te dienen. 

Heb je jouw instapkaart weggegooid of ben je simpelweg de instapkaart kwijt geraakt? Geen probleem, je kunt elk ander vlucht document met een door de luchtvaartmaatschappij uitgegeven boekingsnummer gebruiken. 

Vraag om informatie 

Een luchtvaartmaatschappij is niet altijd genoodzaakt om een vertraagde vlucht te vergoeden. Indien de vlucht meer dan 3 uur vertraagd is moet de luchtvaartmaatschappij de vergoeding uitbetalen aan de passagier, maar niet als de vertraging het gevolg is van buitengewone omstandigheden die niet voorkomen had kunnen worden. Daarom is het altijd goed om te vragen naar meer informatie.

Wil je meer weten wanneer een vertraging te maken heeft met buitengewone omstandigheden, klik dan hier. 

Tijd bijhouden

Het is belangrijk om zelf bij te houden hoe lang de vertraging duurt. Noteer daarom de tijden. Let op! De aankomsttijd op de eindbestemming is pas als het vliegtuig stilstaat en de deuren heeft geopend, dus niet als het vliegtuig landt. 

Eten en drinken op de kosten van de luchtvaartmaatschappij 

Indien je vlucht vertraagd is en je langer moet wachten op de luchthaven, dan is het de plicht van de luchtvaartmaatschappij om de wachttijd zo comfortabel mogelijk te maken voor de passagier. Indien je trek hebt kan je bijvoorbeeld vragen naar een voucher om eten te kopen op de kosten van de luchtvaartmaatschappij. 

Onderteken of accepteer geen aanbiedingen

Vaak bieden luchtvaartmaatschappijen reisvouchers of andere aanbiedingen aan als compensatie voor een vertraagde vlucht. Indien je niet weet wat je rechten zijn bij een vertraagde vlucht, klinkt een reisvoucher erg aantrekkelijk. 

Ons advies is om dit niet aan te nemen. Indien je een reisvoucher of een andere aanbieding aanneemt, doe je mogelijk afstand van de financiële compensatie waar je recht op hebt. Schakel daarom hulp in van een vlucht claim service. 

Wachten of annuleren?

Indien je meer dan 5 uur vertraging heeft dan mag je er voor kiezen om niet verder te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling en je mag ook om een retourvlucht vragen naar je oorspronkelijke vertrekpunt. 

Overnachten in hotel door vertraging

Mocht het zo zijn dat je pas de volgende dag een vlucht hebt naar de bestemming door de vertraging, dan kan het zo zijn dat je in een hotel moet overnacht. De kosten die je maakt voor de overnachting en het vervoer van en naar het hotel moet de luchtvaartmaatschappij dekken.

Bewaar rekeningen

De extra kosten die je hebt gemaakt tijdens het wachten kan je terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Indien je de kosten wil terugvragen is het van belang om de rekeningen te bewaren als bewijs.

Vlucht vertraagd: welke vlucht wordt gedekt?

De EG 261/2004 (linkje naar pagina met de EG 261/2004) verordening geldt voor vluchten van of naar een land uit de Europese Unie, Zwitserland en Noorwegen. Bekijk in de onderstaande grafiek wanneer je recht hebt op vergoeding bij en vertraagde vlucht.

RouteEU- LuchtvaartmaatschappijGeen EU-luchtvaartmaatschappij
Vertrek in de EU, aankomst in de EURecht op geld terugGedekt voor een vergoeding
Vertrek in de EU, aankomst buiten de EUGedekt voor een vergoedingGedekt voor een vergoeding
Vertrek buiten de EU, aankomst in de EUGedekt voor een compensatieNiet gedekt voor compensatie
Vertrek buiten de EU, aankomst buiten de EUGeen recht op geld terugNiet gedekt voor geld terug
Wachten op vertraagde vlucht

Hoe wordt de vergoeding van een vertraagde vlucht berekend?

De vergoeding van een vertraagde vlucht hangt af van twee aspecten: de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht. Als je vlucht minder dan 3 uur vertraagd is heb je geen recht op vergoeding. 

Indien je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is kan de vergoeding oplopen van € 250 tot € 600. Je kan makkelijk een claim indienen via een van onze aangegeven claim services. (linkje naar de claim services) Hieronder is een duidelijke tabel met vergoedingen weergegeven.  

Duur van de vertragingVluchtafstand
Minder dan 3 uur3 tot 4 uurMeer dan 4 uurNooit aangekomen
€ 0,-€ 250,-€ 250,-€ 250,-<1500 km
€ 0,-€ 400,-€ 400,-€ 400,-Binnen de EU >1500 km
€ 0,-€ 400,-€ 400,-€ 400,-Van of naar de EU 1500 km tot 3500 km
€ 0,-€ 300,-€ 600,-€ 600,-Van of naar de EU >3500 km 

Wanneer komt een vertraagde vlucht in aanmerking voor compensatie?

Eerder werd al genoemd dat niet elke vlucht in aanmerking komt voor compensatie. Bij een vertraagde vlucht kan alles aan de hand zijn. Om het makkelijker te maken voor u, hebben wij de rechten op vergoeding bij een vertraagde vlucht op een rijtje gezet. 

Compensatie bij een vertraagde vlucht van meer dan 3 uur

Bij een vertraagde vlucht heb je alleen kans op compensatie indien de vlucht meer dan 3 uur vertraagd is. De aankomsttijd is daarom belangrijk om te noteren. Let er wel op dat de aankomsttijd niet het moment is waarop het vliegtuig land. De aankomsttijd is wanneer het vliegtuig stil staat en de deur geopend wordt. 

Buitengewone omstandigheden.

Niet alle vertragingen hadden voorkomen kunnen worden. Als een vertraging niet voorkomen kon worden vanwege buitengewone omstandigheden, dan is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht om een vergoeding te betalen aan de passagiers. 

Voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn: stakingen van luchthavenpersoneel, politiek onrust, slecht weer, beveiligings- en veiligheidsrisico’s. De Europese Hof van justitie heeft bepaald dat stakingen van luchtverkeer beheer en bagageafhandeling niet vallen onder buitengewone omstandigheden. 

Vaak is de vraag of sneeuw ook valt onder buitengewone omstandigheden. Dit kan verschillen. Als er niet veel gedaan is aan de voorzorgsmaatregelen en andere vluchten zijn niet vertraagd dan wordt hoogstwaarschijnlijk de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk gesteld voor de vertraging van je vlucht. 

Wanneer een luchtvaartmaatschappij technische problemen heeft en de vlucht daardoor vertraagd is, wordt dit door het Europese Hof van Justitie niet gezien als buitengewone omstandigheden. Wanneer dit het geval is, dan wordt de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk gesteld en is het de plicht van de luchtvaartmaatschappij om de vergoeding te betalen aan de passagiers. 

Via een vlucht claim service claimen of zelf een claim indienen?

Een claim kan je op verschillende manieren indienen dat kan via een claim service (link naar claim services) of via de luchtvaartmaatschappij (link naar luchtvaartmaatschappijen) zelf. 

De gegevens die handig kunnen zijn voor het indienen van de claim zijn vlucht documenten zoals e-tickets en instapkaarten, de oorzaak van de vertraging, de aankomsttijd op je eindbestemming (let op! Wanneer het vliegtuig stilstaat en de deuren open gaan). Maak eventueel foto’s van de schermen waar de vertraging op staat, dit kan gebruikt worden als bewijsmateriaal.

Om een duidelijk beeld te geven, van de voor- en nadelen van het zelf indienen van een claim of het te laten regelen door een vlucht claim service, is er een tabel weergegeven. 

ZelfVlucht claim service
Waar heb je recht op?Tot € 600 p.p.Tot € 600 p.p. – servicekosten
Wordt een juridische procedure gestart?

✔️
Kost het iets?❌✔️✔️
Kost het weinig tijd?✔️
Ervaring met EG 261/2004✔️
Sta je sterk in een juridische procedure?
✔️

Wil je toch liever een claim indienen via een vlucht claim service? Bekijk dan hier onze vlucht claim services.

Hoe dien je een claim in via de luchtvaartmaatschappij zelf?

In de meeste gevallen kan je een claim indienen via de website van de luchtvaartmaatschappij waar je een claim wilt indienen.  Indien dit niet het geval is dan heb je de optie om de Klachtenformulier in te vullen en op te sturen naar de luchtvaartmaatschappij.

De Klachtenformulier is hieronder te downloaden. Het is een universeel formulier voor klachten met betrekking tot EG 261/2004. Het klachtenformulier moet volgens Europese wetgeving geaccepteerd worden door alle luchtvaartmaatschappijen.

Lees hier alles over het indienen van een claim bij de luchtvaartmaatschappij.

Hoe dien je een claim in via een vlucht claim service?

Om een duidelijk beeld te geven van het claimproces, hebben wij een aantal stappen voor je op een rijtje gezet. 

1 Check je rechten

Vul op de website van een vlucht claim service je vluchtgegevens in en controleer gratis of je recht hebt op een vergoeding. Je krijgt binnen een aantal minuten te zien of je in aanmerking komt voor een vergoeding. 

2 Claim indienen

Kom je in aanmerking voor een vergoeding, dan kan je meteen je eigen passagiersgegevens indienen. Dit kan ook voor meerdere passagiers als dit het geval is. 

Wanneer je een claim hebt ingediend gaat de vlucht claim service aan de slag met je claim en handelen zij alles af met de luchtvaartmaatschappij en zorgen zij ervoor dat zij niet onder je passagiersrechten uit kunnen komen en je de vergoeding ontvangt waar je recht op hebt. 

3 Aan de slag

Zodra de geldigheid is vastgesteld van de claim, gaan de experts van de claim service aan de slag met het opstellen van document met daarin juridische aspecten die nodig zijn voor het claimen van de compensatie. 

Vaak geven luchtvaartmaatschappijen aan dat er sprake was van buitengewone omstandigheden en weigeren om de vergoeding uit te betalen. Door de kennis van de vlucht claim services kunnen zij elk argument van de luchtvaartmaatschappij controleren. 

4 Indien nodig: een gerechtelijke procedure

Indien de luchtvaartmaatschappij weigert de vergoeding uit te betalen en jij daar volgens de claim service wel recht op hebt wordt er door de advocaten van de vlucht claim service een rechtszaak aangespannen tegen de luchtvaartmaatschappij. 

5 Vergoeding claimen

Indien de claim is goedgekeurd en de luchtvaartmaatschappij de claim uitbetaald wordt de vergoeding toegekend. De vlucht claim service zal de vergoeding, na aftrek van hun compensatie, naar je overmaken. 

Wil je weten welke claim service het beste bij jou past? Dan kan dat. Vergelijk zelf de claim services.

EG 261/2004

Veel reizigers weten niet dat een luchtvaartmaatschappij in veel gevallen juridisch en financieel aansprakelijk is voor vertragingen, annuleringen en instapweigeringen. Daarom is het handig om te weten wat de EG 261/2004 is.

De EG 261/2004 is een Europese verordening die regels stelt ter bescherming van vliegtuigpassagiers die te maken hebben met een instapweigering, annulering of vertraging tijdens hun vlucht. De EG 261/2004 geldt voor landen die deel uitmaken van de Europese Unie, Zwitserland en Noorwegen. 

In de verordening wordt onder andere aangegeven dat luchtvaartmaatschappijen financieel verantwoordelijk zijn wanneer een vlucht verstoord wordt door een aan hen te wijten fouten. Let er wel op dat een luchtvaartmaatschappij ook te maken kan hebben met buitengewone omstandigheden.

Gerelateerde artikelen

Bagage claim

Bagage kwijt of vertraagd?

Helaas is de kans dat je bagage kwijt of vertraagd is groot. Dagelijks raken er ongeveer 60.000 koffers kwijt. Natuurlijk heb je als vliegtuigpassagier rechten. Binnen Europa staan de rechten vastgelegd in de Verordening 889/2002. Wat moet ik doen als mijn koffer kwijt is? Indien je koffer niet te vinden is op de bagageband, dan…
Lees meer
Coronavirus en reizen

Vakantie annuleren corona: dit zijn je rechten

Ben je van plan om te reizen tijdens de coronacrisis? Of is je reis geannuleerd door het coronavirus en wil je weten wat je rechten zijn? Lees hier alles over coronavirus en reizen.  Reisadvies Voordat je op vakantie gaat naar het buitenland, is het erg belangrijk om het reisadvies te checken. Hierin wordt aangegeven of…
Lees meer