vlucht gewijzigd

Vlucht gewijzigd? Kan dat zomaar en wat zijn mijn rechten?

Vlucht gewijzigd? Wat kan je nu doen? Het gebeurt vaak dat vluchttijden wijzigen. In sommige gevallen heb je recht op een vergoeding bij een wijziging door je luchtvaartmaatschappij.

Wij hebben voor je onderzocht wat je rechten zijn, wat je kan doen bij een gewijzigde vlucht en wat er mogelijk is bij het krijgen van een andere vlucht of een nieuwe vlucht.

Bekijk ook wat je rechten zijn bij een geannuleerde, overboekte, geweigerde of gemiste vlucht.

Mag mijn vlucht worden gewijzigd?

Heeft een luchtvaartmaatschappij het recht om een vlucht te wijzigen? Ja, een vliegtuigmaatschappij mag een vlucht wijzigen. Op voorwaarde dat de reiziger hierover tenminste twee weken voor vertrek over wordt geïnformeerd. Is dit niet het geval, dan heeft de passagier recht op compensatie.

De luchtvaartmaatschappij heeft namelijk een meldingsplicht zodat passagiers voor vertrek goed geïnformeerd zijn over hun reis.

Het komt dikwijls voor dat je als passagier binnen de twee weken voor vertrek krijgt te horen dat je vlucht wordt gewijzigd. Als dit voorkomt dan heb je als passagier mogelijk recht op een vergoeding. Je kan recht op compensatie krijgen voor de extra gemaakte kosten door de wijziging, bijvoorbeeld een extra hotelovernachting die nodig is.

Als je je vlucht wilt wijzigen, kun je contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij waarmee je hebt geboekt. Zij zullen je informeren over de mogelijkheden en eventuele kosten die zijn verbonden aan het wijzigen van je vlucht. Het is belangrijk om op te merken dat het wijzigen van een vlucht afhankelijk is van de voorwaarden van je boeking en dat het niet altijd mogelijk is om een vlucht te wijzigen. Het is daarom raadzaam om van tevoren goed na te gaan wat de mogelijkheden zijn voordat je een vlucht boekt.

vlucht gewijzigd

Waarom wordt je vlucht gewijzigd?

Als je een vlucht hebt geboekt, denk je helemaal klaar te zijn voor vertrek. Het komt daarbij vaker voor dat een vlucht wordt gewijzigd naar een later tijdstip of een dag later. Wijzigingen van vluchten zijn onvoorspelbaar voor de consument, dus staan daar wel vergoedingen tegenover door de luchtvaartmaatschappij.

Als je vluchttijden gewijzigd zijn en je vliegt bijvoorbeeld een dag later dan gewenst, dan heb je als passagier ook recht op compensatie voor de dag die jij niet door hebt kunnen brengen op de gewenste bestemming.

Vlucht gewijzigd rechten

Welke regels gelden er nu bij het wijzigen van je oorspronkelijke vlucht? Bij het wijzigen van een vlucht geldt de Europese verordening 261/2004. Dit is de regeling die geldt voor alle vluchten in Europa.

Geannuleerde vlucht

Naast het wijzigen van je vlucht kan het ook voorkomen dat je vlucht geannuleerd wordt. Je zult dan op een nieuwe vlucht moeten stappen om op je gewenste bestemming te komen. Bij een geannuleerde vlucht krijg je wel een vergoeding. De precieze vergoeding is afhankelijk van de hoeveelheid uren vertraging zoals het geregeld is in de EG 261/2004.


Vertraagde vlucht

Als je boeking gewijzigd wordt, heb je kans dat je vertraging oploopt. Als je vlucht vertraagd wordt door een wijziging kan je vaak al geld terug krijgen bij meer dan een uur vertraging afhankelijk van de informatie die is verstrekt.


Vervangende vlucht

Een gewijzigde vlucht wordt vaker vervangen met een vervangende vlucht. Extra gemaakte kosten komen dan ook niet heel vaak voor.

Drukte op de vliegvelden is er natuurlijk wel, vooral in het hoogseizoen. Het is dan ook belangrijk dat de extra gemaakte kosten van consumenten worden opgevangen of dat er tijdig vervangende vluchten aanwezig zijn.

Krijg ik geld terug?

Of je recht op compensatie hebt, is afhankelijk van of je binnen of buiten de twee weken voor vertrek geïnformeerd bent. Geld terugkrijgen? De compensatie voor de wijziging van je vlucht is over het algemeen een totale vergoeding tussen de 250 en 650 euro.

Het maakt bij deze vergoeding ook niet uit of je te maken hebt met een lijnvlucht of een chartervlucht. De regels over compenseren zijn hetzelfde voor alle verschillende soorten vluchten. Het is wel afhankelijk van wanneer de informatie over de wijziging heeft plaatsgevonden. Zie hieronder.

  • Meer dan 2 weken voor vertrek van luchthaven geïnformeerd? Je bent dan op tijd geïnformeerd en dan heeft je geen recht op vergoeding.
  • Tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd? En meer dan twee uur eerder vertrokken of vier uur later aangekomen? Je hebt dan recht op vergoeding.
  • 7 dagen of minder voor vertrek geïnformeerd? En meer dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen? U heeft dan recht op een vergoeding.

Buitengewone omstandigheden

Je hebt niet altijd het recht om je ticketgeld terug te krijgen. Als de luchtvaartmaatschappij het vluchtschema aanpast vanwege een buitengewone omstandigheid is dit het geval.

De luchtvaartmaatschappij kan in het geval van buitengewone omstandigheden ook niks doen aan de vertraging van jouw vlucht. Je hebt in dit geval wel recht op de extra gemaakte kosten, maar verder geen recht op compensatie.

Je kunt bij een buitengewone omstandigheid denken aan extreme weersomstandigheden waardoor de airline u niet op de gewenste eindbestemming kan brengen op dat moment. Het kan verschillen of buitengewone omstandigheden gelden als een geldige reden voor een gewijzigde vlucht. Als over het algemeen alle andere vluchten doorgingen, wordt vaak de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk gesteld voor de vertraagde vlucht.

Heb ik recht op vergoeding?

Wanneer heb ik recht op een compensatie van mijn ticket? Bij het wijzigen van een vlucht geldt de Europese verordening 261/2004.

De Europese verordening heeft als betekenis dat je als klant een vergoeding kan aanvragen als er binnen twee weken voor vertrek de wijziging heeft plaats gevonden en je hier van te voren niet over bent geïnformeerd.

Als de wijziging buiten de twee weken voor vertrek heeft plaatsgevonden en je bent tijdig geïnformeerd, dan kan je geen aanspraak maken op extra gemaakte kosten. Als je door de wijziging dus een dag langer moet blijven in je hotel kan je hier alleen aanspraak op maken als het binnen de twee weken voor vertrek heeft plaatsgevonden.

Hoogte van de vergoeding

De hoogte van de vergoeding hangt af van drie factoren: reisafstand, duur van de vertraging (alternatieve vlucht) en of de vlucht binnen of buiten de EU was. Gewijzigde vlucht schadevergoeding? Hieronder is een tabel te zien met daarin de bijbehorende vergoedingen.

< 2 uur2 – 3 uur3 – 4 uur> 4 uurNooit aangekomenAfstand
€ 125,-€ 250,-€ 250,-€ 250,-€ 250,-< 1.500 km 
€ 200,-€ 200,-€ 400,-€ 400,-€ 400,-Internet EU-vluchten > 1.500 km
€ 200,-€ 200,-€ 400,-€ 400,-€ 400,-Niet interne EU-vluchten 1.500 – 3.500 km
€ 300,-€ 300,-€ 300,-€ 600,-€ 600,-Niet interne EU-vluchten > 3.500 km

Wie betaald de extra gemaakte kosten?

Wie betaalt uiteindelijk de extra gemaakte kosten die worden gemaakt bij het wijzigen van een vlucht? Degene die verantwoordelijk is voor de wijziging is de luchtvaartmaatschappij. Het kan ook zo zijn dat de site waar de boeking is geplaatst voor de kosten moet opdraaien.

Via een vlucht claim service claimen of zelf een claim indienen?

Een claim kan je op meer manieren indienen. Dit kan je doen via een claim service of via de luchtvaartmaatschappij zelf.

Het is belangrijk om alle belangrijke documenten te bewaren van je oorspronkelijke boeking zoals e-tickets en instapkaarten, de oorzaak van de wijziging, datum van de wijziging en de aankomst op de vlucht.

Als je een vergoeding gaat aanvragen is het handig om foto’s te maken van de wijziging om te kunnen gebruiken als bewijsmateriaal.

Je kunt zelf een claim indienen of dit voor je laten doen door een vlucht claim service. Beiden hebben voor- en nadelen. We hebben dit voor je op een rijtje gezet in onderstaande tabel.

ZelfVlucht claim service
Waar heb je recht op?Tot € 600 p.p.Tot € 600 p.p. – servicekosten
Wordt een juridische procedure gestart?

✔️
Kost het iets?❌✔️✔️
Kost het weinig tijd?✔️
Ervaring met EG 261/2004✔️
Sta je sterk in een juridische procedure?
✔️

Wil je toch liever een claim laten uitvoeren via een vlucht claim service? Bekijk dan hier onze vlucht claim services. Bekijk bijvoorbeeld één van de services: EUclaim, Airhelp of Vlucht-Vertraagd.

Claim indienen bij een schemawijziging

Je kunt er ook voor kiezen om de terugbetaling zelf te regelen via de luchtvaartmaatschappij. Via de website van de luchtvaartmaatschappij is het vaak wel mogelijk om op deze manier geld terug te krijgen.

Als je geen claim in kan dienen via de website van de luchtvaartmaatschappij kan je op de luchthaven ook een klachtenformulier invullen om te versturen naar de luchtvaartmaatschappij.

Het klachtenformulier dat je kan invullen is een universeel formulier volgens de Europese verordening 261/2004. Volgens de Europese wetgeving moet dit klachtenformulier door alle luchtvaartmaatschappijen geaccepteerd worden.

Wanneer je recht op compensatie hebt kan je contact opnemen via de luchtvaartmaatschappij, een vlucht claim service, jouw reisbureau, jouw reisverzekering of jouw rechtbijstandsverzekeraar.

Lees hier alles over het indienen van een claim bij de luchtvaartmaatschappij.