Claim indienen Transavia, wat kan ik doen bij vertraging?
Het komt helaas voor dat eens in de zoveel tijd een vlucht vertraging heeft. Lees hier meer over een claim indienen Transavia en wat je rechten zijn bij het oplopen van vertraging.
Transavia claim indienen
Transavia is een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Per jaar reizen er ongeveer 9 miljoen reizigers met de airline. Transavia heeft in Nederland 4 thuishavens dat zijn: Schiphol, Eindhoven Airport, Rotterdam en The Hague Airport.
Soms gebeurt het dat een vlucht vertraging heeft. Indien je vlucht minimaal 3 uur vertraagd is, kan je via de website van Transavia een online formulier aanvragen.
Lees verder om er achter te komen hoe je zelf een claim kan indienen via de website van Transavia.
Heb ik recht op vergoeding bij vertraging Transavia?
Indien je vlucht een vertraging heeft van minimaal 45 minuten, krijg je een sms of e-mail om je te informeren over de vertraging.
Als je vlucht minimaal 2 uur vertraagd is heb je recht op zorg van de luchtvaartmaatschappij, in dit geval dus van Transavia.
Waar je in ieder geval recht op:
Maaltijd en verfrissing
Als je vlucht vertraagd is moet je dat melden bij het afhandeling personeel op de luchthaven. Zij zorgen er voor dat je een accommodatie krijgt indien je één of meer nachten moet wachten op je vlucht. Ook regelen zij het vervoer van en naar de accommodatie.
Ongewone omstandigheden
Als de vertraging te maken heeft met slecht weer of het sluiten van de luchthaven, dan kan je het volgende van Transavia verwachten:
– Transavia probeert de vlucht zo snel mogelijk te laten vliegen naar je eindbestemming
– Indien de luchthaven dicht is proberen zij bussen re regelen om je te vervoeren
– Zij vergoeden het transport en hotel kosten
– Indien het ze niet lukt om transport en een hotel te regelen, wordt je hier via een e-mail over geïnformeerd
Vergoeding transport en overnachting
Voor 21:00 vergoeden zij alleen de kosten van openbaar vervoer. Na 21:00 vergoeden zij ook taxikosten. Het is belangrijk om alle betaalbewijzen te bewaren.
Indien het Transavia niet lukt om een hotel voor je te regelen, vragen ze om zelf een hotelkamer te boeken. Zij vergoeden een nacht in een 3-sterren hotel.
Wil je de rechten van andere luchtvaartmaatschappij bekijken? Dat kan. Bekijk hier Easyjet, Air France, Delta Air Lines, KLM en Lufthansa.
Hoogte van de vergoeding bij een claim indienen Transavia
Transavia is volgens het Europese Hof van Justitie verplicht om zich te houden aan de verordening EG 261/2004. Als je vlucht minimaal 3 uur vertraagd is heb je mogelijk recht op een vergoeding.
Of je recht hebt op een vergoeding hangt af van de oorzaak van de vertraging. Als de vertraging te maken heeft met buitengewone omstandigheden, dan is Transavia niet verplicht om een compensatie uit te betalen.
De hoogte van de vergoeding hangt af van de vluchtafstand:
Het is belangrijk om te weten dat de vlucht van of naar een lidstaat van de Europese Unie moeten zijn en de vlucht uitgevoerd moet zijn door een Europese luchtvaartmaatschappij.
Indien je vlucht langer dan 3 uur vertraagd is en je denkt dat je recht hebt op een vergoeding, dan kun je via de website van Transavia een online formulier aanvragen. Het is van belang om boekingsgegevens (vluchtnummer en boekingsreferentie) bij de hand te hebben.
Zelf een claim indienen of een vlucht claim service inschakelen?
Een claim indienen bij Transavia kan op twee manieren: je kan het zelf doen of je kan een claim indienen via een vlucht claim service. Wij hebben een tabel met de voor- en nadelen van het zelf indienen van een claim of het via een vlucht claim service te claimen.
Zelf | Vlucht claim service | |
Waar heb je recht op? | Tot € 600 p.p. | Tot € 600 p.p. – servicekosten |
Wordt een juridische procedure gestart? | ❌ | ✔️ |
Kost het iets? | ❌ ✔️ | ✔️ |
Kost het weinig tijd? | ❌ | ✔️ |
Ervaring met EG 261/2004 | ❌ | ✔️ |
Sta je sterk in een juridische procedure? | ❌ | ✔️ |
Wil je toch liever een claim indienen via een vlucht claim service? Bekijk hier onze vlucht claim services. Bekijk bijvoorbeeld EUclaim, Airhelp of Vlucht-vertraagd.
Claimproces bij Transavia
Allereerst moet je op de website van Transavia de online formulier aanvragen voor het indienen van je claim.
Als je de aanvraag formulier hebt geopend, dan wordt er gevraagd om aan te geven waarom je een claim wilt indienen. Nadat je je keuze hebt aangegeven moet je een paar gegevens invullen.
De gegevens die je moet invullen zijn: boekingsnummer, aantal passagiers, vluchtnummer, vertrekdatum, vertrek- en bestemmingsluchthaven en tot slot of je een teruggave wilt aanvragen.
Nadat je de gegevens hebt ingevuld ontvang je van Transavia na een paar weken het besluit. Mocht er iets niet goed zijn of ze hebben niet de juiste gegevens, dan wordt je via de mail die bekend is bij hun gecontacteerd.