Vlucht overboekt: dit zijn je rechten
Als een vlucht overboekt is, moet het overboekte aantal passagiers de vlucht verlaten. Een vlucht verlaten kan vrijwillig of gedwongen. Verlaat je een vlucht gedwongen, dan heb je mogelijk recht op een vervangende vlucht, tussentijdse verzorging of financiële compensatie. Lees hier meer over de rechten en de hoogte van de vergoeding
Hoe kan een vlucht overboekt zijn?
Een vlucht is overboekt wanneer de luchtvaartmaatschappij meer tickets en stoelen verkoopt dan dat er daadwerkelijk beschikbaar zijn. Dit kan ook gebeuren doordat de luchtvaartmaatschappij een verkeerde schatting maakt van passagiers die wel of niet komen opdagen. Als de luchtvaartmaatschappij een fout maakt, dan is het mogelijk dat je geweigerd wordt om in te stappen. Als je om deze reden geweigerd wordt, heb je recht op een financiële compensatie.
Gedwongen of vrijwillige instapweigering?
Bij een vlucht die overboekt is, wordt aan alle passagiers gevraagd of er iemand vrijwillig de vlucht wil verlaten. Als je een vlucht vrijwillig verlaat krijg je een compensatie van de luchtvaartmaatschappij aangeboden. De vrijwillige compensatie bestaat in de meeste gevallen uit een andere vlucht, volgende vlucht, voucher of korting op een andere vliegreis. Let op! Wanneer je vrijwillig de vlucht verlaat vervallen al je rechten op verdere compensaties.
Is er niemand die de vlucht vrijwillig wil verlaten, dan wordt er iemand uitgekozen. Het uitkiezen van een passagier gaat aan de hand van een prioriteitenlijst. Zwangere vrouwen of kinderen hoeven een vlucht niet te verlaten. Een passagier zonder reisgezelschap loopt de meeste kans om uitgekozen te worden.
Je rechten bij een overboekte vlucht
Als je bij een overboekte vlucht het vliegtuig verlaat heb je recht op een vervangende vlucht met tussentijdse verzorging. De rechten gelden alleen als je niet vrijwillig de vlucht verlaat. Om verwarring te voorkomen is het belangrijk dat je duidelijk vermeldt dat je onvrijwillig de vlucht verlaat.
Vervangende vlucht
Je krijgt bij een overboekte vlucht een nieuwe vlucht toegewezen. Over het algemeen is de vervangende vlucht de eerstvolgende vlucht die naar je bestemming gaat. De nieuwe vlucht is op kosten van de luchtvaartmaatschappij.
Is de vertraging dusdanig groot dat een nieuwe vlucht geen zin heeft, dan krijg je het geld van het ticket terug.
Verzorging tijdens het wachten
Door de overboekte vlucht moet je wachten tot de alternatieve vlucht arriveert. Als je hierdoor een vertraging van meer dan 2 uur oploopt, heb je recht op verzorging. Verzorging bestaat uit eten en drinken. Als de volgende vlucht pas een dag later vertrekt, mag je een claim indienen voor een hotelovernachting met vervoer van en naar het vliegveld.
Financiële compensatie bij overboekte vlucht
De compensatie wordt berekend aan de hand van de vluchtafstand en de duur van de vertraging. Hieronder is een tabel te zien met de bijbehorende compensatie.
Vluchtafstand | Vertraging | Compensatie |
< 1500 km | tot 2 uur | € 125,- |
< 1500 km | > 2 uur | € 250,- |
1500 km – 3500 km | tot 3 uur | € 200,- |
1500 km – 3500 km | > 3 uur | € 400,- |
> 3500 km | tot 4 uur | € 300,- |
> 3500 km | > 4 uur | € 600,- |
Voorwaarden van de financiële compensatie
De rechten die je hebt wanneer je vlucht overboekt is komen uit de Europese vordering 261/2004. Let op dat je alleen in aanmerking komt voor een vergoeding als:
- Je vertrekt van een EU-luchthaven
- Naar een EU-land vliegt en een luchtvaartmaatschappij uit de EU
- Vliegt met een EU-luchtvaartmaatschappij
- Vliegt met een overstap vanuit de EU naar een bestemming buite de EU en je vertraging oploopt door een gemiste aansluiting buiten de EU
Wil je weten bij welke vlucht claim service je het beste een claim kan indienen? Dan kan dat. Vergelijk hier alle vlucht claim services.