Schiphol

Grote stroomstoring op Schiphol zorgt voor chaos

Een grote stroomstoring in een deel van Amsterdam heeft gisteren op luchthaven Schiphol voor chaos gezorgd. Het inchecksysteem van Schiphol lag plat waardoor de vertrekhal vol gestrande passagiers kwam te staan.

Vluchten vanaf 9.00 uur omgeleid

Ruim 182 vluchten hebben op zondag een vertraging van meer dan drie uur opgelopen of zijn geannuleerd door de stroomstoring in Amsterdam. De problemen begonnen zondagnacht rond 00.45 uur en waren rond 10 uur in de ochtend verholpen. De hinder en chaos door de storing duurde nog de hele dag. Passagiers die na 12.00 uur problemen ondervonden in de vorm van een langdurige vertraging of annulering hebben mogelijk recht op een vergoeding.

Oorzaak stroomstoring en effect Schiphol

De oorzaak van de stroomstoring is nog onbekend en wordt momenteel onderzocht. Delen van Amsterdam zaten meer dan vier uur zonder stroom. De chaos op Schiphol was groot omdat de storing middenin de meivakantie valt. Veel reizigers gaan in deze periode op vakantie en maken gebruik van Schiphol. Er ontstond niet alleen in de vertrekhallen chaos, ook de toegangswegen liepen vol en werden gesloten. Treinverkeer naar Schiphol werd gestremd en veel passagiers misten hierdoor hun vlucht. Zij vertrekken uiterlijk vandaag alsnog naar hun bestemming.

Jouw rechten bij vluchtproblemen door een stroomstoring

Als je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt door een stroomprobleem op de luchthaven is dit een buitengewone omstandigheid. Wanneer de stroom weer werkt en de luchthaven tijd heeft gehad om te herstellen zijn vertragingen en annuleringen geen buitengewone omstandigheid meer. Voor deze stroomstoringen hebben passagiers die na 12.00 van of naar Schiphol vlogen mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies onder Verordening 261/2004. Tijdens de gehele stroomstoring hebben passagiers die vastzaten op Schiphol recht gehad op verzorging in de vorm van eten en drinken.

Ga naar Keuzehulp

Similar Posts