luchthaven Polen: Centralny Port Komunikacyjny

Nieuwe luchthaven Polen: Centralny Port Komunikacyjny

Polen bouwt een nieuwe luchthaven 40 km buiten Warschau die in 2028 moet openen. De luchthaven gaat in de eerste jaren 40 miljoen passagiers verwelkomen. Vanaf de luchthaven zijn alle grote steden in Polen binnen 2,5 uur bereikbaar. De nieuwe luchthaven heet Centralny Port Komunikacyjny en gaat €19 miljard kosten om te bouwen.

Waarom opent Polen een nieuwe luchthaven?

Het Centralny Port Komunikacyjny wordt gebouwd om Polen te voorzien van een moderne infrastructuur die lucht-, spoor-, en wegverkeer met elkaar verbindt. Dit project heeft als doel de verbindingen tussen Polen en andere Europese landen te verbeteren, de economische groei te stimuleren, en de capaciteit van de luchtvaart in het land te vergroten. Het dient ook als een strategische stap om Polen te positioneren als een belangrijk logistiek- en transportknooppunt in Europa.

Wat gebeurt er met de oude luchthaven van Warschau?

De nieuwe luchthaven komt ter vervanging van Warsaw Chopin Airport, omdat deze luchthaven door de ligging binnen de stadsgrenzen niet kan uitbreiden. Hoewel de Poolse regering nog geen officieel besluit heeft genomen, wordt er wel gesproken om Chopin Airport te sluiten.

Een andere mogelijkheid is dat Chopin Airport zich zal blijven richten op binnenlandse en Europese vluchten ter ondersteuning van de nieuwe luchthaven.

Chopin Airport Warsaw

Constructieplan Centralny Port Komunikacyjny

De luchthaven moet in 2028 openen en jaarlijks 40 miljoen reizigers ontvangen. Met de plannen moeten de grootste steden van Polen, zoals Krakau en Łódź, binnen 2,5 uur te bereiken zijn vanaf de luchthaven via de auto of trein. CPK Airport wordt gebouwd op 40 km afstand van Warschau, langs het dorpje Baranów. De nieuwe luchthaven zal worden voorzien van een aantal opmerkelijke punten:

  • Treinstation: de luchthaven wordt voorzien van een eigen treinstation. Het station heeft 6 perrons met 12 sporen. De komst van een hogesnelheidstrein brengt de luchthaven in verbinding met Berlijn onder 3,5 uur.
  • Snelweg: Centralny Port Komunikacyjny krijgt een directe verbinding met een snelweg die de luchthaven aan het grootste deel van Polen zal verbinden.
  • Landingsbanen: De luchthaven begint met twee. start- en landingsbanen. Naarmate het vliegveld groeit wordt het uitgebreid naar vier start- en landingsbanen.
  • Terminal: De luchthaven wordt voorzien van een terminal die een oppervlakte van 400.000 m² heeft, dit is net zo groot als 56 voetbalvelden.

Wat zijn de kosten van het nieuwe vliegveld?

Volgens de directeur Rafal Milczarski, van LOT Polish Airlines is het totale begrote bedrag van de bouw €19 miljard. Binnen de begroting zijn naast de kosten van de luchthaven zelf ook de kosten van het treinstation en de verbinding met de snelweg meegerekend. De exacte kosten per onderdeel zijn niet bekendgemaakt door de Poolse overheid.

Het ontwerp van de nieuwe luchthaven

Het ontwerp van de luchthaven is gericht op het optimaliseren van de passagiers ervaring. Het is een functionele en flexibele lay-out met minimale niveauveranderingen. De infrastructuur is speciaal ontworpen op een manier waarop het in de toekomst makkelijk kan worden uitgebreid.

De ontwerpers van de luchthaven zijn Foster + Partners en Buro Happold. Bij het ontwerp van de luchthaven is rekening gehouden om uit te breiden naar 65 miljoen reizigers.

Bezwaar van omwonenden

In 2018 is door omwonenden ingestemd voor een referendum tegen de bouw van de luchthaven. Tijdens de laatste verkiezingen is de Poolse regering van rechts naar links over gegaan. Sinds de linkse regering aan de macht is, is er bezwaar vanuit de overheid op de bouw van de luchthaven. Door de veranderingen in de regering is de opening in 2028 niet meer realistisch. Ondanks de veranderingen tijdens de verkiezingen gaat de bouw van CPK gewoon door, wat de definitieve opening wordt, blijft vooralsnog onbekend.

Staking tegen nieuwe luchthaven polen

Similar Posts