krimp schiphol protest

Krimp Schiphol: maximaal aantal vluchten in 2025 omlaag

Vanaf 2025 moet Schiphol van 500.000 vliegbewegingen naar 452.000 krimpen. Het landen van een vliegtuig of het opstijgen worden elk als één aparte vliegbeweging gezien. De beslissing is genomen door de Tweede Kamer om de luchtvaart in Nederland te verduurzamen. Door de krimp moet Schiphol vluchten schrappen en luchtvaartmaatschappijen moeten vluchten omleiden naar andere luchthavens. Meer over de reden achter de krimp en de gevolgen voor andere luchthavens lees je hier.

Waarom moet Schiphol krimpen?

De keuze van de Tweede Kamer over de krimp van Schiphol heeft betrekking op de luchtvaartnota 2020-2050. Het doel van de luchtvaartnota is om de luchtvaart duurzamer te maken voor 2050. De krimp in het aantal vliegbewegingen vloeit voor uit 4 punten: veilige luchtvaart, netwerkverbindingen, duurzaam vliegen en de impact op de leefomgeving. Doelen die in de nota zijn de vermindering van de totale CO₂-uitstoot van de luchtvaart en de vermindering van geluidshinder door vliegtuigen.

Wat betekent de krimp voor Schiphol?

Het bijdragen aan een duurdere luchtvaart heeft positieve gevolgen, maar de krimp van Schiphol heeft ook negatieve economische en operationele gevolgen. Er gaat minder verdiend worden aan toeristen en moeten veel vluchten geschrapt gaan worden.

Vluchten schrappen

2024 is het laatste jaar waarin Schiphol nog 500.000 vliegbewegingen mag voorzien. Per 2025 mag Schiphol nog maar 452.000 vliegbewegingen per jaar uitvoeren. De overige 48 duizend vluchten moeten een andere vliegroute via een andere luchthaven nemen. Voor Schiphol gaat het een grote klus zijn om te bepalen welke vluchten geschrapt gaan worden.

Minder inkomsten uit reizigers

Minder vluchten betekent minder reizigers. De terugloop van het aantal bezoekers aan het vliegveld heeft negatieve gevolgen voor zowel de luchthaven als voor de bedrijven die daar gehuisvest zijn. Als vluchten die voorheen naar Amsterdam vlogen nu naar steden in Duitsland of Engeland gaan zorgt het er ook voor dat er minder toerisme naar de omgeving van Amsterdam komt. Bedrijven in en rondom Amsterdam die afhankelijk van toerisme zijn, gaan de gevolgen van de krimp terugzien in de omzet.

vliegtuigen schiphol

Invloed van de politiek op Schiphol

Het doel was om Schiphol in maart 2024 al te laten krimpen in het aantal vliegbewegingen. Minister Harbers maakte bekend dat de procedure naar schatting pas in november 2024 af is waardoor de krimp pas in 2025 van toepassing gaat. 

Meningen van politieke partijen uit de Tweede Kamer zijn uiteenlopend. VVD wil graag dat Schiphol groeit op een duurzame manier. SGP wil dat Schiphol vooral krimpt in het aantal nachtvluchten en vluchten op zondag. GroenLinks ziet geen noodzaak in de groei van Schiphol.

Invloed op Nederlandse luchthavens

Schiphol had plannen om vluchten om te leiden naar Lelystad Airport. Na het besluit van de overheid, over het bestemmingsplan van Lelystad Airport, gaat dit plan niet door. De kans is groot dat het aantal vluchten dat niet naar Schiphol kan naar andere Nederlandse luchthavens moet.

Invloed op Lelystad Airport

Lelystad Airport zou worden uitgebreid tot een luchthaven die commercieel vliegverkeer kan ontvangen. Lelystad Airport is onderdeel van de Schiphol Group. De uitbreiding moest het mogelijk maken dat vakantievluchten in de drukke periodes naar Lelystad Airport zouden gaan om drukte op Schiphol te beperken.

Op 30 januari heeft de politiek tegen de uitbreidingen van de luchthaven gestemd. Het gevolg is dat Lelystad niet kan uitbreiden en Schiphol elders moet zoeken om vakantievluchten naar om te leiden.

lelystad airport

Invloed op The Hague Airport

Een deel van de 48.000 vluchten die bij Schiphol in 2025 worden geschrapt, gaan mogelijk naar The Hague Airport. De overheid heeft The Hague Airport geen maximaal aantal vluchten opgelegd. Afhankelijk van de capaciteiten van het personeel en de vertrekhallen maakt het de luchthaven voor een deel van de vluchten een goede vluchtbestemming. Er zijn nog geen officiële bevestigingen over dat de vluchten worden omgeleid.

Invloed op Eindhoven Airport

Als luchtvaartmaatschappijen vluchten op een andere luchthaven moeten plannen, gaat het voor een stijging in aantal passagiers en vluchten zorgen op Eindhoven Airport. Eindhoven Airport voorziet Europese vluchten van voornamelijk goedkope airlines. Vluchten van Ryanair of Transavia lopen een grote kans om vanaf Eindhoven te vertrekken in plaats van Schiphol.   

Similar Posts