Eindhoven airport renovatie

Eindhoven Airport: 5 maanden dicht door renovatie

Begin februari 2027 sluit Eindhoven Airport vijf maanden voor renovaties. De renovaties de landingsbaan en de installatie van een nieuw instrument landing system (ILS-systeem). De kosten van de renovatie zijn meer dan €10 miljoen. Wat de gevolgen van de sluiting zijn voor reizigers en luchthavens lees je in dit artikel.

Over Eindhoven Airport

Eindhoven airport is het grootste regionale vliegveld van Nederland waar in 2023 6,8 miljoen passagiers verwelkomt zijn. Regionaal betekent dat de provincie verantwoordelijk is voor de luchthaven. De oprichting van het vliegveld begon al in 1932 waar het begon als een grasbaan. Het vliegveld beschikt over één terminal en één start-en-landingsbaan.

Eindhoven Airport faciliteert vooral nationale en internationale vluchten binnen Europa van goedkope luchtvaartmaatschappijen zoals Transavia en Ryanair. De Eindhovense luchthaven is bestemd voor zowel civiele als militaire luchtvaart. Aan Eindhoven Airport zit luchtbasis Eindhoven gekoppeld, dit is eigendom van de Koninklijke Luchtmacht.

Schiphol Group, provincie Noord-Brabant en gemeente Eindhoven zijn aandeelhouders van Eindhoven Airport. De grond waarop Eindhoven Airport staat is eigendom van de Koninklijke Luchtmacht.

Renovatieplannen van Eindhoven airport

Begin februari 2027 gaat Eindhoven Airport vijf maanden dicht voor renovatie van de start-en-landingsbaan. Het besluit voor de renovatie is genomen door het ministerie van Defensie. De volgende punten behoren tot de renovatie:

  • Extra vluchtstroken: dit zijn extra randen aan de landingsbaan die voor meer veiligheid zorgen.
  • Nieuwe verlichting: om het zicht te verbeteren wordt de luchthaven voorzien van nieuwe verlichting.
  • Beter remvermogen: er komt een installatie die het remvermogen van de vliegtuigen moet verbeteren.
  • Nieuw ILS-systeem: ILS staat voor instrument landing system. Met het nieuwe ILS- systeem is het voor vliegtuigen makkelijker om bij zeer dichte mist te landen. Het ILS is een belangrijk radionavigatiesysteem voor piloten, de komst van een nieuwe ILS is essentieel voor Eindhoven Airport.

Wie de aannemer is van de toekomstige renovaties is nog niet bekend. Aannemers hebben zich tot eind februari 2024 kunnen inschrijven, uiteindelijk worden zes aannemers gekozen voor de opdracht. In 2022 is de terminal van de luchthaven gerenoveerd door het bouwbedrijf Heijmans. In 2016, bij de renovatie aan de start-en-landingsbaan van vliegbasis Eindhoven, was het bouwbedrijf BAM de aannemer.

Wat gaat de renovatie kosten?

Voor het nieuwe ILS worden de begrote kosten op €10 miljoen geschat. Omdat er nog geen aannemers voor het project gekozen zijn is er nog geen exacte begroting bekent. De kosten van de renovatie worden gedragen door het ministerie van Defensie, aangezien zij de eigenaar van de grond zijn.

Eindhoven Airport renovatiekosten

Gevolgen van de renovatie

De renovatie aan heeft gevolgen voor Eindhoven Airport, reizigers en andere luchthavens van Nederland. Eindhoven Airport zal sluiten tijdens de renovatie waardoor het vliegverkeer gedurende die tijd naar andere luchthavens moet gaan. Reizigers die normaliter via Eindhoven vliegen moeten nu naar andere luchthavens gaan. Kunnen andere luchthavens dit wel aan?

Gevolgen voor Eindhoven Airport

De luchthaven sluit tijdens de renovatie voor een periode van vijf maanden. De termijn van vijf maanden is gebaseerd op de tijd die het gemiddeld kost om een nieuw instrument landing system te installeren.

Het vliegveld beschikt over één landingsbaan, als hier aan gewerkt wordt kunnen er geen vluchten vertrekken en landen. Alle bedrijven die in de terminal actief zijn ontvangen net als de luchthaven zelf vijf maanden lang geen omzet.

Gevolgen voor reizigers

Als het vliegveld vijf maanden op slot gaat moeten reizigers uitwijken naar andere luchthavens, zoals Schiphol of Brussel Airport. Reizigers gaan meer drukte ervaren op andere luchthavens in deze periode. Doordat de sluiting al jaren op voorhand bekend is hoeven reizigers geen vluchten om te boeken en zullen de gevolgen beperkt blijven.

Gevolgen voor andere luchthavens

Nabij gelegen vliegvelden zoals Maastricht Aachen, Düsseldorf Airport en Luchthaven Antwerpen gaan vluchten in de periode van de renovaties over moeten nemen.

Luchthavens zoals Schiphol hebben te maken met maximum aantal vliegbewegingen per jaar. Het is nog maar de vraag of de vluchten die moeten uitwijken naar andere luchthavens wel binnen het maximale aantal vluchten valt.

Luchthavens moeten rekening gaan houden met de drukte van de extra aantallen passagiers die door de renovaties gedwongen zijn via andere luchthavens te vliegen. Jaarlijks zijn er in de vakantieperiodes al problemen zoals vertragingen en personeelstekorten.

Rij van vliegtuigen op landingsbaan

Similar Posts